Återinsätt buss 123

Samtidigt som man i Jönköping vill minska biltrafik i staden drar man in busslinjer ute på landet. Vi vill ha möjlighet att på ett fungerande sätt ta oss till staden även utan bil. Inte minst ungdomar som går på gymnasiet.

Att sätta in busslinje 123 igen är en rimlig lösning. Annat är att ge utökad rättighet för drabbade till närtrafik, så att ungdomar får åka fram och tillbaka till skola och arbetare till sina arbetsplatser. Reglerna för närtrafik i dagsläget fungerar inte till dessa syften då antalet resor är begränsade per vecka och gäller inom en icke tillräcklig tidsram. En tredje lösning som är det minsta vi kan begära är cykel/gångväg där linje 123 tidigare gick.

Att ta sig till bussen i Lekeryd som det ser ut nu med cykel/till fots, är direkt livsfarligt på denna smala landsväg med dålig sikt och tung trafik. Vi känner oss bortprioriterade och kräver gehör

Citat från JLTs hemsida:

"Vårt  uppdrag är att inom Jönköpings län och angränsande områden bedriva och utveckla kollektivtrafiken. Uppdraget utgår från Region Jönköpings vision ”För ett bra liv i en attraktiv region” och ett bra liv förutsätter bland annat goda möjligheter att resa i det dagliga livet. Det innebär att vi med ett så bra trafikutbud som möjligt ska erbjuda våra resenärer en prisvärd, enkel och säker resa till sitt arbete, sina studier eller fritidsaktiviteter. Kollektivtrafiken ska ses som ”Det naturliga resvalet” och bedrivas med omtanke om våra resenärer och vår omvärld. Omtanke för oss innebär att vi reflekterar över vad vi kan göra för andra. Genom att driva trafik på ett omtänksamt sätt skapar vi möjligheter för många människor att resa tillsammans och få det lite bättre. Vi vill visa att vi genom vår verksamhet värnar om människor i regionen."

Genom att skriva under godkänner jag att Linn Lithman överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.