Antirasistiskt skolupprop

Den svenska skolan genomsyras av av en institutionell och strukturell rasism. Bristen av ett kontinuerligt antirasistiskt värdegrundsarbete som är riktat mot verksamma lärare, skolledare och blivande lärare visar sig framförallt då elever som rasifieras ofta utsätts för kränkande behandling och får ta del av rasistisk skollitteratur. Många gånger är dessa läromedel som innehåller ett rasistiskt språkbruk inte gamla utan det finns exempel på böcker där till exempel n-ordet förekommer som är skrivna så sent som 2009. Det här är ett antirasistiskt upprop där vi säger stopp. Vi kräver en inventering av svensk skola och kurslitteratur. Vi kräver en bättre tillämpning av skolors värdegrundsplaner samt att verksamma lärare fortbildas i ämnet, och vi kräver att man inför ett större fokus på postkolonial teori i lärarutbildningen, så att framtida lärare lättare kan identifiera rasistiska och exotifierande stereotyper i svensk kurslitteratur. Inför valåret 2018 så sa vår utbildningsminister Gustav Fridolin att det kommer att satsas sex miljarder extra kronor på svensk skola. Därför kräver vi öronmärkta pengar för att kunna stötta skolorna om de upptäcker oreviderade rasistiska läromedel som de kan byta ut mot nya.

Genom att underteckna godkänner jag att Teysir Subhi lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.