Anpassa scheman efter ungdomars behov

Vi vill att skolor ska införa sovmorgon och här är våra argument värför. Skriv på om du håller med att skolor ska införa sovmorgon.

Varför ska skolor införa sovmorgon?

Enligt engelsk och amerikansk sömnforsning så ger sovmorgon bättre resultat på examinationer i skolan och även får elever att vilja komma till första lektionen. När elever får sova längre så förbättras deras fysiska och mentala hälsa långsiktigt. Sovmorgon skulle gynna både högstadieelever och gymnasielever.

För att en ungdom ska funktionera så behöver den mellan 9 och 10 timmar sömn varje dag. Ungdomar har ett mer ökat sömnbehov jämfört med vuxna vilket krockar med att skolan börjar så tidigt på morgonen. Skolan borde anpassa scheman efter elevernas behov istället för lärarnas. Det är enkelt att säga att lösningen är bara att lägga sig och sova tidigare men eftersom den biologiska insommningstiden förskjuts med 1–3 timmar under puberteten så betyder det att tonåringar inte har sovit klart och kan inte vakna så pass tidigt på morgonen.

Människor i 16 till 21 års åldern anses vara pigga på kvällarna och trötta på morgonen. Den scheman ändras sedan tillbaka till normalt i vuxenåldern. Den här tröttheten och normal och man kan inte tvinga någon att somna om hen inte är sömnig. Det finns även skillnad på att gå lägga sig och att somna. Man kan säga att det är lika svårt att förända ens sömnvanor som att stoppa puberteten.  Forsning har bevisat att skolan inte borde börja tidigare än klockan 9, eftersom det är väldigt många som inte kan somna före midnatt så borde skolan anpassa sig till elevernas behov och den här fasen i livet. Brist på sömn kan också leda till olika symptomer, exempelvis fetma, diabetes och depression.

Forskare: Därför borde vi införa sovmorgon i skolan – Icakuriren (hemtrevligt.se)

Luke, Julia, Florentina, Sabrin    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Luke, Julia, Florentina, Sabrin lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.