Ändra lagen om våld i nära relationer

Har du någonsin blivit utsatt för våld i nära relation? Eller känner du kanske någon?
Många av oss har åtminstone någon i vår omgivning som är eller har blivit utsatta. Och många liksom jag är en som blivit utsatt.

Psykiskt och fysiskt våld syns inte alltid utanpå, går inte att bevisa med hårda fakta som vittnen! Detta sker i hemmets "trygga" vrå, och var är då dessa vittnen som lagen kräver när ett åtal skall väckas? Vad sker istället för att se kvinnans berättelse från andra vinklar än bara fysiska bevis? Jo, åtalet läggs ner. Vad blir följden? En redan kränkt och nertryckt kvinna med känsla av värdelöshet får ytterligare bensin på denna känsla. I värsta fall fortsätter våldet som förr, hon blir förföljd trots att hon lämnat, kan inte leva ett normalt liv för inga bevis finns och i värsta fall (som tyvärr inte är allt för ovanligt och nyligen skett) blir svårt misshandlad eller dödad av den det inte fanns tillräckligt med bevis emot!

Jag hävdar något helt annat! Är kvinnan utsatt så finns det alltid bevis om man tittar djupare än bara på utsidan. En kvinna utsatt för våld i nära relation uppvisar alltid någon form av tecken. Fattas vittne på det aktuella våldet i ren fysisk form så vimlar det av vittne i psykisk form. Det är jag ett levande bevis på!
En kvinna som varit stark och självgående, haft självförtroende och en vilja som förändras till en grå mus, tyst, socialt avståndstagande, ursäktande (för att hon ens finns till), det är en kvinna som uppvisar mängder med psykiska bevis.
Folk som står nära, bekanta eller arbetskamrater kan inte undgå att se denna förändring. Ofta förstår dom inte varför detta sker, men dom ser ATT det sker.
Här har vi något att ta fasta på! Åklagaren lägger ner i brist på bevis. För nej men vist, hon har inte legat svårt skadad på sjukhus.... Ännu!
Gräv djupare, se den samlade bilden. Lyssna på kvinnans berättelse. Prata med "psykiska vittnen" familj, vänner, bekanta, arbetsgivare och arbetskamrater för att nämna några.
Vi vet mängder om hur en kvinna under hot och våld förändras, vad som sker med deras självbild och allt runt henne. Folk ser detta, dom är inte blinda. Men vet inte varför.
Är inte detta tillräckligt med bevis för att något sker som ingen ser?

Jag läser då aldrig om män som slår sin kvinna på öppen gata, som våldtar henne när dom har gäster eller som psykiskt misshandlar henne vitt och brett vem som än är i närheten. Men jag läser om tecken som ignoreras och kvinnor som dör eller blir skadade för livet.

Jag är en av de kvinnorna, där tecken ignorerats och åtal om misshandel, våldtäkt och psykisk terror lagts ner i brist på bevis. Jag har turen att fortfarande leva, att inte vara fysiskt skadad för livet. Men psykiskt kommer det alltid finnas där! Alltid påverka mig och alltid vara ett sår som aldrig helt läker. Och jag kommer för evigt känna mig sviken av rättssystemet och myndigheter som inte gav mig skydd i min svåraste stund!

Nu är det tid att lagstiftningen ses över! Att man ser bilden av hela människan som bevis, att man arbetar hårdare för att rädda dessa kvinnors liv utan fysiska bevis! Lyssna på det som talar utan ord! Det kommer rädda många liv!

/ en av många utsatta kvinnor