Ändra beslutet församlingsrådet! Vi vill att Cirkus Cirkör kommer till Klosterkyrkan!

Församlingsrådet i Vadstena har stoppat Cirkus Cirkörs föreställning Starka kvinnor från att framföras i Klosterkyrkan.

Vi är många i församlingen som är missnöjda med detta beslut - något som FB-inlägg på gruppen "Vadstena för alla som bor lever verkar mm i denna stad. Vad händer mm." - vittnar om.

Cirkus Cirkör har år 2011 framfört i Klosterkyrkan Tomas Tranströmers bejublade "Romanska bågar", med poeten själv närvarande. Denna välbesökta föreställning gav också en ansenlig ekonomisk tillskott till kyrkan.

Den nya föreställningen "Starka kvinnor" är specialkomponerad för Klosterkyrkan. Man ville gestalta i denna föreställning kvinnor som Beginerna, Hildegard von Bingen, Birgitta, Katarina, predikar Lena och Lydia Wahlström.

Församlingsrådet har inte kommit med en offentlig motivering till sitt beslut som strider mot mångas uppfattning.

Enligt MVT avgick rådets ordförande Erlandsson med omedelbar verkan efter beslutet och komminister Felix Egegren avstod från att rösta. Kyrkoherde Torbjörn Ahlund som har varit drivande i projektet, anser i likhet med många av oss att det är just sådana här saker kyrkan behöver göra och att kyrkan i alla tider har fört en dialog med den moderna kulturen!

Genom  församlingsrådets beslut kommer Vadstenabor gå miste om detta unika chans att få njuta av stor konst och andlig upplevelse - om vi medborgare inte protesterar!

Kaisu Akselsdotter    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.