Amnesti 2017

VI SOM ÄLSKAR SVERIGE - AMNESTI FÖR DE UTVISNINGSHOTADE ENSAMKOMMANDE NU!

IMG_01421.JPGSKRIV PÅ UPPROPET "AMNESTI 2017"!

Vi som undertecknar detta upprop vädjar till Sveriges regering att ompröva flyktingpolitiken för ensamkommande ungdomar och utfärda amnesti för alla som detta till dagsdato berör. Ge dem permanent uppehållstillstånd!

Hur kan man motivera att ett barn som växt upp i Iran och sedan tagit sig hela vägen hit, byggt upp ett kontaktnät, lärt sig svenska, trivs med sina liv i skola och med sin fritid, fått svenska vänner och äntligen kan känna en sorts trygghet - nu ska utvisas till Afghanistan? Eller att ett barn som tillbringat tio år av sin barndom i ett flyktingläger i Jemen nu ska utvisas till Somalia? Utan något hem eller familj att komma till.

En ung människa står på randen till ett vuxenliv och får sitt liv sönderslaget.
Konsekvenserna på det individuella planet blir förödande och det strider mot de mänskliga rättigheter vi förknippar med ett modernt samhälle (samt FN-konventioner av olika slag).

Dessa unga människors hopp har stått till Sverige. Här har de fått en fristad. Här har de fått något de kan kalla hem. Låt dem stanna. Låt oss fortsätta bygga ett samhälle som bygger på medmänsklighet och vilar på en solid demokratisk grund.

Robert Hedström & Boel Zetterman, Norrköping & Valdemarsvik