Alla barns rätt till pappamånader - ändra föräldrabalken

Föräldrabalken Kap 6

60% av barnen i Sverige föds utan rätt till tid med sin pappa. Ett annat sätt att uttrycka samma sak är att 60 000 män varje år får barn som de inte kan ta ut pappamånader för.

Mellan 5-10% av männen har 0 (noll) pappamånader att ta ut.
Civilstånd och kön är den avgörande faktorn i rättigheter som vårdnadshavare och rätt till tid med sitt eget barn?

Lagen.“3 § Barnet står från födelsen under vårdnad av båda föräldrarna, om dessa är gifta med varandra, och i annat fall av modern ensam.”

De två viktigaste faktorerna för barns rätt till sina föräldrar och ett jämställt föräldraskap, enligt gällande svensk lag, är alltså civilstånd och kön. För att barnet ska få sina fulla rättigheter ska föräldrarna vara gifta och är de inte det, ska den kvinnliga föräldern vara barnets enda vårdnadshavare. 2017. I Sverige.

Att civilstånd är viktigt för barnets framtid enligt svensk lag kan man utläsa från det obarmhärtiga villkoret som lyder “om dessa är gifta med varandra”. Giftermål garanterar god kontakt med manlig förälder. Bara sambo eller mindre ger inga garantier. Den andra delen är kön. Lagen är återigen tydlig och koncis. I avsaknad av giftermål ska det bara finnas en enda vårdnadshavare och denna ska alltid vara kvinnan. “modern ensam” säger lagen. Modern ska vara ensam och barnets ska vara rättslöst. Hur kan en lag som ser ut på det här sättet existera i Sverige?

Det beror på att istället för att ändra på lagen så försöker man justera de fel som blir av en sexistisk och barnfientlig lag i efterhand. Lagen är gammal. Mycket gammal. Den skrevs 1949.

1949 var det äldre män som skrev lagen. Tjänstemän som själva vara barn runt sekelskiftet. Inte vårt sekelskifte alltså, utan skiftet mellan 1800-talet och 1900-talet. De som skrev lagen växte upp när kvinnor inte hade rösträtt, barn blev fysiskt bestraffade och homosexualitet var en sjukdom. Deras lag gäller idag. På den tiden var ett barn utanför äktenskapet en oäkting. Ingen man ville ha kontakt med en oäkting, kvinnan skulle alltid ta hand om barnet och barnets egen längtan efter sin förälder var sekundär till vuxenvärldens regler. Kanske är det dags att Sverige lägger både 1900-talets syn på kvinnor, barn och papparollen bakom sig, lyssnar på FN och modern forskning och lagstiftar om barnens rätt och ser vad som bygger välmående barn och vuxna.

Ett modernt Sverige kan inte ha lagar som bygger på civilstånd och kön.