Vi som studerat på högre utbildning behöver stödja kulturskolan

Har du studerat på universitet eller högskola? Om du tycker att ditt musicerande och din tid i kulturskolan hjälpt dig i dina studier, hoppas jag att du vill skriva under denna insamling. Målet är att kunna rikta oss mot ansvariga politiker och tjänstemän för att se till att våra barn kan få lära sig instrument på skoltid. Vi behöver hjälpa barn att hitta ett instrument, inte stjälpa dem.

Skriv ditt namn, hur många år du gått i eftergymnasial utbildning och (om du vill) din titel på din examen. Och glöm inte: Sprid den så gott det går!

Bakgrund:

Kulturskolans verksamhet har varit en viktig del av många ungdomars uppväxt och utveckling. Genom musiken har många utvecklat färdigheter som är användbara för den akademiska världen.

År 2019 fick kulturskolan nationellt en kalldusch, när skolinspektionen tolkade skollagen som att elever inte får ha instrumentundervisning på skoltid. Flera kommuner har nu tagit bort den möjligheten, vilket inneburit att färre barn lär sig spela instrument i dessa kommuner, samtidigt som arbetsmiljön för musiklärarna blivit allvarligt försämrad. Skolinspektionen motiverade sitt beslut med att:

– Det är en principiellt viktig fråga att elever har rätt till den ordinarie undervisningstiden.

Jag tolkar det som att skolinspektionen är orolig att elever behöver kompromissa med studieresultaten när de lär sig ett instrument. Mina erfarenheter har varit precis tvärtom. Jag fick möjlighet att ha instrumentlärning på skoltid, vilket gjorde att jag fortsatte spela mitt instrument. Senare i livet upplevde jag att musicerandet hjälpte mig i mina naturvetenskapliga studier. De kompletterade mina studier genom att jag praktiskt fick applicera mina kunskaper i form av notläsning och musikteori, samtidigt som jag fick möjlighet att experimentera på det teoretiska och forma det till något eget. Inte sällan gjordes det i grupp, där samarbetsförmågan utvecklades. Det innebar även en variation från skoldagen som hjälpte mig att fokusera under lektionerna, samt insikten att jag behöver lägga ned både tid och energi för att bli duktig och lära mig något ordentligt.

För att gå emot skolinspektionens ensidiga "en princip för alla", hoppas jag att vi som har gått igenom högre utbildning kan mobilisera oss och vittna om att en instrumentlektion på skoltid inte skulle orsaka en försämring, utan snarare en förbättring av studieresultaten. Vetenskapen finns som talar för att musik hjälper elever med sina studier. Men ännu bättre är det att ha levande vittnen från exempel som lyckats.

Inom amatörmusiken i Sverige är vi många med en gedigen akademisk examen som t ex civilingenjör, läkare, jurist, lärare m fl. Har du studerat på universitet eller högskola med egen bakgrund i musikskoleverksamhet? Nu behövs din röst! Förhoppningsvis kan denna namninsamling hamna hos vår kulturminister och utbildningsminister och göra skillnad.

Tack för er hjälp!

Genom att underteckna godkänner jag att Tobias Damgaard lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.