Folkomrösta om kulturhuset!

Kontakta namninsamlingens skapare

Enligt Karin Thomasson och andra politiker jag pratat med.

2013-09-24 10:18:47

Läs nedan, därför stänger vi denna insamling för det krävs personnummer m.m. Se nedan!

Bra att veta om folkinitiativ.

Kommunal folkomröstning

Du kan som röstberättigad i kommunen tvinga fullmäktige att ta ställning till om en lokal folkomröstning ska hållas i en viss fråga. Det kallas för ett folkinitiativ, och ska vara skriftligt. Du måste i så fall samla in underskrifter från tio procent av de röstberättigade i kommunen. Av namninsamlingen ska följande uppgifter framgå:
•egenhändig namnteckning
•uppgift om när namnteckningarna gjorts
•namnförtydliganden
•personnummer
•adresser

När du lämnar in namninsamlingen räknas bara de namn som samlats in under den sexmånadersperiod som föregick inlämnandet (kommunallagen 5 kap 23 §).

Om ditt folkinitiativ stöds av tillräckligt många måste fullmäktige besluta att en folkomröstning ska hållas, under förutsättningen att frågan som initiativet avser är sådan att fullmäktige kan besluta om den, och inte minst två tredjedelar av de närvarande ledamöterna röstar mot förslaget (kommunallagen 5 kap 34 a §).

Regler om förfarandet vid kommunala folkomröstningar återfinns i Lag (1994:692) om kommunala folkomröstningar.

Men på något vis kommer denna kamp att forsätta!

Kulturstaden

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.