Bevara Jarlabergsskolan åk 4-6

Beslutet fattat om Jarlabergsskolans framtid

2012-11-27 00:01:30

Hej!
Tyvärr kom beslutet ingen av oss ville ha men som förmodligen inte var helt oväntat. Vänstern yrkade avslag på det och det instämde Socialdemokraterna i. Miljöpartiet vill skjuta beslutet till kommunfullmäktige men hade annars inget yrkande i sakfrågan. Anders Tiger (kd) ville att regelverket ändras så att man tidigare kan få larm om andra ”avvikelser”än de ekonomiska. I övrigt så röstade alliansmajoriteten för nedläggningen.
Tillsammans lyckades vi samla in och överlämna 207 namnunderskrifter på papper och 242 elektroniska namnunderskrifter. Sammanlagt ca 350 namnunderskrifter då vissa skrivit på två ställen. Dessa lämnade vi över till Mats Gerdau (M) och andra representanter från alliansen. Nacka Värmdöposten var på plats och dokumenterade.
Jag själv är mycket besviken på att politikerna beslöt att lägga ner mellanstadiet på vår skola. Det kom visserligen inte som en överraskning men det smärtar inte mindre för det. Det är viktigt att politikerna tar sitt ansvar nu och framöver och inför fler och mer noggranna nyckeltal när de följer upp den kommunala skolverksamheten så det slipper gå så långt så att det inte längre går att reparera. Det är också viktigt att politikerna skapar samma förutsättningar för kommunala skolor som de fristående har så alla kan konkurrera på samma villkor.
Det positiva i detta, som jag ser det, är alla möten jag haft med många av Er föräldrar. Det har varit mycket lärorikt för mig själv och vi tillsammans har satt igång en debatt som också har gjort avtryck hos våra kommunpolitiker. Vi har möjlighet att överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Men innan vi gör det behöver vi ställa oss frågan vad syftet för oss skulle vara med det. Många föräldrar har också inkommit med tankar och frågor, något som jag tänker att vi ventilerar med varandra nästa gång vi träffas.
På torsdag är vi inbjudna till föräldramöte med anledning av omställningen. Här tänker jag att det är viktigt att vi förhör oss om hur Silva kunde låta det gå så långt att det inte gick att reprarera. Hur framtiden för skolan blir dvs hur Silva tänker attrahera fler elever och hur våra elever som ska gå över till andra skolor kommer bli omhändertagna.
Återigen vill jag tacka för allt stöd Du har bidragit med. Jag hoppas att vi ses på torsdag så vi får svar på många av våra frågeställningar.
Många varma hälsningar,
Thomas Laséen

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.