Stopp för familjesplittring och orimliga försörjnings- och bostadskrav för utlandssvenskar

Kontakta namninsamlingens skapare

Läs vår debattartikel i Aftonbladet!

2021-03-03 21:29:11

Ni har väl inte missat dagens debattartikel ”Sluta att köra över utlandssvenskarna” i Aftonbladet?

Vi skriver om migrationspolitiken och fortsätter sätta press på att den nya migrationslagen måste ta hänsyn till utlandssvenskarna.

Ni kan läsa artikeln här: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/x3e43j/sluta-att-kora-over-utlandssvenskarna

Svenskar i Världen

Migrationsministern utlovar lättnader för utlandssvenskar i nya lagen - men i vilken utsträckning?

2021-02-04 14:08:07
I dagens Eko uttalar sig justitie- och migrationsminister Morgan Johansson och SVIV:s generalsekreterare Cecilia Borglin om den nya migrationslagen. Försörjningskravet verkar slopas, men fortfarande återstår viktiga förändringar: familjerna måste få leva i Sverige under ansökningsprocessen för att inte splittras, handläggningstiderna måste kortas, och dessutom vill vi att svenska medborgare som återvänder med sin familj ska tillhöra en egen kategori hos Migrationsverket. Offra inte utlandssvenskarna en gång till, Morgan Johansson!

Här kan du lyssna på Eko-inslaget.

Ett längre inslag som sändes i Radio Sweden hittar du här. Där hittar du även intervjuer med utlandssvenska familjer som befinner sig i den här ohållbara situationen.

Svenskar i Världen

Lever du frånskild din familj just nu pga handläggningstiden?

2021-01-13 16:22:02

Vi är i kontakt med Ekot som vill göra en intervju med någon som i detta nu lever frånskild sin familj under handläggningstiden. Intervjun kommer att ske både på engelska och svenska. Befinner du dig i en sån situation eller känner någon som gör det? Mejla oss på sviv@sviv.se asap!

Remissvaret är inskickat!

2020-12-08 11:22:41

Vi vill börja med att tacka alla er som har skrivit under, delat eller på annat sätt spridit information om vår namninsamling. Vi är otroligt glada att vi har fått in över 4 200 underskrifter!

Vi har skickat in vårt remissvar tillsammans med en bilaga med berättelser från verkligheten samt namninsamlingen. Vi har fått bekräftat att remissvaret är mottaget av handläggarna i arbetet.

För att sammanställa vårt remissvar har vi tagit hjälp av jurister som är experter i ämnet från Elison Wahlin Advokatbyrå. Vill ni läsa remissvaret och bilagan med berättelser så kan ni göra det här.

Fortsätt gärna att följa vårt arbete genom att prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev här, eller följ oss i sociala medier! Du som vill bli medlem i SVIV och aktivt stötta vårt arbete hittar information här.

Nu håller vi tummarna för att allt arbete som vi har lagt ner tillsammans leder till en rättvis lag!

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.