Bevara storgårdslandskapet i Mölletorp - kulturarv och åkermark

Kontakta namninsamlingens skapare

Bedrövliga nyheter

2020-12-28 09:07:17

Följande har inkommit från Mark- och miljödomstolen i Växjö:

Mål nr P 3577-20

Mark-och miljödomstolens bedömning.

Mark-och miljödomstolen anser inte att det har kommit fram några omständigheter som innebär att detaljplanebeslutet bör upphävas på formell grund och att det underlag som funnits tillgängligt har varit tillräckligt för kommunens bedömningar i ärendet. I sak gör domstolen följande bedömning.

Den nya detaljplanen kommer att tillåta ny bebyggelse
och innebär bland annat att jordbruksmark kommer att tas i anspråk och att kulturmiljövärden och landskapsbilden kommer att påverkas genom exploateringen. Vidare kommer påverkan att ske av naturmiljön. Även om detta i delar och sammantaget innebär en ändring av områdets karaktär, så är dessa förändringar sådana att de bör anses rymmas inom kommunens handlingsutrymme. En exploatering enligt planen bör inte anses vara av sådan karaktär att den skulle medföra betydande olägenheter för omgivningen eller i övrigt strida motbestämmelserna i PBL, vare sig beträffande trafikförhållanden, påverkan på vattenförhållanden eller i övrigt. Det har inte i övrigt åberopats några sådana omständigheter som bör utgöra skäl för att upphäva kommunens beslut att anta detaljplanen.

Överklagandena ska därför avslås.

------------------------------------------

Byalaget har ännu inte beslutat om överklagande av denna dom. Överklagan ska vara inne senaste den 12 januari 2021. Om någon kan bidra med något, gärna juridisk expertis, var god hör av er senaste den 3 januari 2021.

God fortsättning!

Teckna medlemskap!

2020-09-14 20:03:38

Uppdatering: 14 september 2020

Åter igen, tack till alla som skrev på namnlistan för bevarandet av Mölletorps åker- och kulturmark. Vi har dock stött på ett litet problem och det är det att ärendet (kanske) över huvud taget inte tas upp i Mark- och miljödomstolen om vi inte är minst 100 medlemmar i byalaget. Det är vi inte. Än.

Vi vore mycket tacksamma om ni som skrivit på denna namninsamling och som inte är medlemmar i byalaget vill bli medlemmar, om än bara för ett år. Medlemskap måste ha tecknats och betalats senast tordagen den 17 september.

Kostnaden är 100 kr. Sekreteraren behöver ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din eventuella e-postadress att lägga in i medlemsregistret, vilket sker när avgiften är betalad.

Med den relativt nya persondatalagen - GDPR - har vi valt att vara ytterst begränsade i tillgången till registret. Vi kommer att behöva redovisa antalet medlemmar till domstolen på ett tillförlitligt sätt, och då kommer bara initialer i förnamn + efternamn och adress att synas. Det kommer inte att räcka med att vi bara uppger antalet.

Vill du bli medlem och därmed stödja Mölletorps byalag, kontakta oss via meddelande på Facebook, alternativt kontaktpersonen för den här namninsamlingen, och få tillgång till betalningsmöjligheter.

Alltså: 100 kr, namn, adress, telefonnummer och eventuell e-postadress, senaste torsdagen den 17 september 2020.

Känner du andra som kan tänka sig att bli medlemmar - skicka informationen vidare!

Tack på förhand!

Vänligen

Mölletorps byalag

Bevara storgårdslandskapet i Mölletorp

2020-07-22 20:43:27

Tack för era underskrifter!

Vi kommer att ha namnlistan öppen för underskrifter till och med den 31 juli. Dela gärna listan till fler som kan tänkas hålla med oss.

Planen är att skicka listan till både Karlskrona kommun och Mark- och Miljödomstolen, där ärendet kommer att tas upp.

Vänligen

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.