Undersköterskeupproret i Uddevalla

Kontakta namninsamlingens skapare

En "komplettering" till befintlig namninsamling.

2019-12-09 21:03:27

Heltid som norm håller på att införas i hela Sverige. Här i Uddevalla medför det att alla anställda blir delgivna en ny arbetstidsförläggning. Heltid som norm är något vi välkomnar, men vi kan inte tillåta att vår arbetsmiljö försämras ytterligare på vägen. Heltid, Ja tack, men med värdiga och hälsofrämjande villkor!

Vi som har skrivit under den namninsamling som finns på https://www.skrivunder.com/underskoterskeupproret_i_uddevall kräver nu att arbetsgivarna gör omfattande risk- och konsekvensanalyser på arbetstidsförläggningen. Vi kräver samtidigt att arbetsgivaren inte glömmer bort hur vi, psykiskt och fysiskt, påverkas både på arbetet och privat, av att få en betydligt sämre framförhållning i tid och rum. I dag sker ny schemaläggningen var fjärde vecka, och innan dess vet vi inte ens vilka fridagar vi får. Är det då så konstigt att flertalet av personalen på Rosenhäll just nu känner sig fullkomligt livegna?Vi ser fram emot en grundlig utvärdering av resultaten av ovan nämnda analys, och att de fel och brister som upptäcks blir rättade. Detta arbete måste sedan fortgå löpande för att bibehålla ett bra underlag att basera en god välfungerande arbetstidsförläggning på. Vi förtjänar en arbetstidsförläggning och en personalpolitik som är anpassad för oss som jobbar inom vård och omsorg. Detta skulle även locka fler till att arbeta för Uddevalla kommun. Låt denna processen få ta tid och kosta pengar!

För att detta ska kunna få den tid och de resurser som krävs, och för att det ska gå att göra om en deltidsorganisation till en heltidsorganisation, utan att köra slut på personalen... så MÅSTE det till en EKONOMISK satsning... tid och kommunikation är viktiga men utan pengar så kommer detta inte lösa sig på ett hållbart sätt för någon! Detta rimmar dessutom dåligt med vad som står i "Flerårsplan 2020-2022, med budget 2020, Uddevalla kommun, beslutad av kommunfullmäktige 2019-06-13". Där går att läsa "Det gör att vi upplever en kompetensbrist inom de flesta områden inom kommunens verksamhet, samtidigt som vi behöver fler händer inom vård och omsorg, liksom inom skolan. Detta gör att det inte går att svälta sig ur de ökade kostnaderna, utan istället måste vi förändra vårt sätt att arbeta." Skrivet av Christer Hasslebäck, Kommunstyrelsens ordförande.

Visst, vi måste "förändra vårt sätt att arbeta" och det är vi medvetna om, MEN vi kan inte göra det samtidigt som vi "svälter" oss igenom det. I samma dokument finns det även lite siffror, de säger att socialnämndens driftbudget 2020 kommer att vara drygt 8 Mnkr lägre än 2019 års utfall (enligt prognosen) och 2021 budgeteras det ytterligare drygt 10 Mnkr mindre. 2022 ser budgeten samma ut som för 2021 trots de framtidsutsikter som SKL skrivit och varnat om i många år. Läs som exempel "Sveriges Viktigaste Jobb i vården och omsorgen, Hur möter vi rekryteringsutmaningen?" Utgiven av SKL redan 2014-12-16. Här står bland annat, "Låt medarbetarna vara med och utforma verksamheten utifrån sin expertkunskap om brukarnas individuella behov. Det kan ge såväl ökad kvalitet som bättre arbetsmiljö och lägre kostnader." Vi ska också ha med oss att det tillkommer kostnader för de nyöppnade äldreomsorgsplatserna inom kommunen och att Vi undersköterskor redan nu är alltför lågavlönade!

Så, till Politikerna i Uddevalla kommun... gör om, gör rätt... satsa pengar på oss, Ni borde vid det här laget redan läst de rapporter som kommit från "SKR" (före detta SKL) angående att vår yrkesgrupp kommer vara en bristvara... så låt "heltidsresan" få kosta... låt oss få vara med och uttala oss... så att Ni kan bli en ATTRAKTIV arbetsgivare dit alla vill komma... inte bara för att vi får bra betalt och har energi att utföra ett bra jobb, utan för att vi har tid och ork med familjen och vännerna efter att arbetet är slutfört för dagen. Men också för att vi vet var vi ska arbeta och när man är ledig både i morgon, nästa vecka, nästa månad och om ett halvår.

Stå upp för Oss och stå för orden i Uddevalla kommuns vision: "Vår kommun är det naturliga valet för ett gott liv". Låt den visionen få bli verklighet!

Nu när jag ändå tagit mig ordet, vill jag uppmana Alla att komma till nästa demonstration. Jag hoppas att politiker, anhöriga, brukare och ALLA anställda inom Uddevalla kommun kommer för att prata med varandra och lyssna på varandra. Jag önskar inget hellre än en dialog, mellan alla berörda parter, för att komma vidare ur nuvarande kaos!

Vi ses utanför Bohusläns Museum den 11 december kl.16:45. Johan R Elmberg, UndersköterskeUpproret i Uddevalla, 1 december 2019.

Johan R Elmberg

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.