Dags att förbättra vägen mellan Lyresten och Härlycke!

Kontakta namninsamlingens skapare

Nu fick vi svar från Trafikverket

2019-10-27 12:57:16

Efter sommarens diskussioner och namninsamlingen angående vägen mellan Lyresten och Härlycke så skrev jag till Tomas Bergbom och återigen beskrev våra synpunkter, bekräftade att 304 personer hade skrivit på en namninsamling samt att två tidningsartiklar hade skrivits om det dåliga skick såväl vår väg som vägarna på Lyrön (jag skickade kopior av artiklarna till honom). Jag bad om möjlighet att träffa honom här på ön så att han själv kunde få en uppfattning om vägen till Lyresten och även på Lyrön. Jag frågade Tomas om ett projekt med en gång och cykelbana tillsammans med Orust kommun och om ett eventuellt EU bidrag kunde öka chanserna att vägen renoverades samtidigt.

Tomas har nu återkommit med svar men tyvärr så har Trafikverket inte ändrat ståndpunkt och när det gäller gång och cykelbana föreslår man att vi kontaktar Orust kommun. Tomas förklarade att på grund av tidsskäl och hög arbetsbelastning har han ingen möjlighet att träffa oss. I slutraden i Tomas e-mail till mig skrev han ”I och med detta svar avslutar vi ditt ärende hos oss.”

Det är kanske politikerna på kommunhuset i Henån som i slutändan måste förmås framföra våra krav på förbättringar här i södra Orust? För egen del så är jag mycket besviken att det engagemang som har visats av så många av mina grannar utefter vägen inte har gjort större intryck på Trafikverket, vi kommer att behöva leva med vägen, i befintligt skick, under överskådlig framtid – tråkigt!

Finns det någon som är villig att plocka upp stafettpinnen och t.ex. försöka få igång en debatt hos politikerna i Henån så stödjer jag dem för fullt men efter det ointresse som visats av Trafikverket så är jag själv inte beredd att driva ärendet vidare.

Här kommer en kopia av brevet från Trafikverket:

2019-10-18

Åtgärder på väg 738 och 739 Lyresten – Härlycke

Hej Peter!

Jag har tagit emot din skrivelse gällande åtgärder på väg 738 och 739 Lyresten – Härlycke. Tack för att du hörde av dig till oss på Trafikverket, det är viktigt för oss att veta hur trafiken upplevs på det statliga vägnätet.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att träffas på grund av tidsskäl och hög arbetsbelastning. Men vi förstår er vilja och önskan om upprustning av vägen.

Vi tackar återigen för era synpunkter och önskemål, men likt de svar vi tidigare har skickat, har vi i dagsläget tyvärr inga planerade åtgärder med hänsyn till den finansiering och prioritering vi har.

Vi på Trafikverket får våra direktiv för bland annat trafiksäkerhetsåtgärder och medel för dessa från Västra Götalandsregionen, via Regional plan för transportinfrastruktur.

När det gäller önskemål om gång- och cykelvägar inom Västra Götaland har vi heller inga egna medel för nya gång- och cykelvägar, utan det är regeringen eller regionen som avsätter medel för det och Trafikverket utför projektet. När det gäller utbyggnaden av gång- och cykelvägar längs med regionalt vägnät i Västra Götalandsregionen (VGR) så gäller att kommunerna är med och bekostar åtgärderna med 50 %. Västra Götalandsregionen brukar göra en satsning ungefär vart fjärde år på gång- och cykelvägar och då sker det med ett ansökningsförfarande där kommunen ansöker om byggnation av gång- och cykelvägar.

För att det ska bli möjligt att bygga en gång- och cykelväg på önskad sträcka så får kommunen först vara villiga att medfinansiera den med 50 %, sedan ansöka om den i Västra Götalands- regionens kommande satsning på gång- och cykelvägar (år 2022-2025) och därefter ska sträckan prioriteras av VGR, kommunalförbundet och Trafikverket. Västra Götalandsregionen har tagit fram en cykelstrategi för gång- och cykelvägar med ett antal kriterier, vilka prioriteringen delvis grundar sig på. Behoven och önskemålen av nya gång-och cykelvägar är många i hela regionen och tillgängliga medel är begränsade, vilket innebär att prioriteringar måste göras.

Vi rekommenderar er därför att även framföra era synpunkter om gång- och cykelväg till Orust kommun.

Med vänlig hälsning, Tomas Bergbom Planering Trafikverket Region Väst

Peter Green, Lalleröd

Vägen Lyresten - Härlycke

2019-09-16 10:01:10

Nu närmar sig sommaren sitt slut och jag kan konstatera att många som jag tycker att vägen mellan Lyresten och Härlycke både renoveras. Det har varit många diskussioner under sommaren med fastboende, stugägare, buss- och lastbilschafförer. Alla är överens att vägen är farlig och skadar våra bilar. Jag har tagit ny kontakt med Trafikverket och hoppas träffa deras handläggare för att överlämna namninsamlingen (över 300 personer har skrivit på) och försöka övertyga Trafikverket att åtgärder behövs.

Namninsamlingen har även uppmärksammats av lokalpressen och jag bifogar en kpia av journalisten Ingemar Hammarströms artikel.

Tidningsartikel1.png

Peter Green, Lalleröd

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.