Stoppa nedläggningen av Internationella biblioteket!

Kontakta namninsamlingens skapare

Första låneaktionen

2019-07-14 17:55:44

Hej ,

Här kommer en rapportering om hur det gick med den första låneaktionen på Internationella biblioteket i Stockholm igår, lördag. Över 1000 personer kom till Annexet och visade sitt stöd för protesten! Folk strömmade igenom konstant under de fyra timmarna IB var öppet och det stod hela tiden minst 15 personer i kö vid lånediskarna. Många kom med resväskor, tog med sig hela familjen och åkte in från förorterna, ville prata av sig och var upprörda. Stort tack till alla ni som kom! Det ger oss arrangörer kraft att driva aktionen framåt.

Nästkommande lördagar den 20 respektive 27 juli arrangerar vi samma låneaktion, mellan kl. 12-16 på Internationella biblioteket och vi hoppas att så många av er som möjligt kan komma då. Vi måste visa att vi är många som är emot det vansinniga beslutet att flytta IB från sina lokaler och att skingra bestånd och personal!

Man kan med fördel låna max antal böcker (dvs. 50 st.) denna vecka, för att till nästa lördag lämna tillbaka dem och låna en ny omgång, eftersom målet är att låna så många böcker som möjligt. Prata med bibliotekarie Matilda Wallin för råd om vilka böcker som ligger i farozonen för gallring eller flytt till Stadsarkivet i Liljeholmen.

För kontinuerlig uppdatering: följ oss på Facebook @räddainternationellabiblioteket, och på Instagram @radda.ib

Här länkar till SVT:s rapportering om aktionen och en artikel om uppropet i tidningen Arbetaren:

Vi ses på lördag!

Bästa,

Sofia, Viola, Nelly, Matilda och resten av teamet i Rädda Internationella biblioteket

IN ENGLISH:

Hi,

Here comes an update about the loan action that took place yesterday at the International Library in Stockholm.

We're overwhelmed by the support! People were lining up in front of the building even before the library opened at 12, and a continuous stream of people kept on coming; people bringing large suitcases to borrow books, bringing their entire families, that came all the way from the suburbs. More than 1000 people showed up during IB's four brief opening hours. Lots of conversations have taken place; there are so many of us that are upset about the decision, and ready to show our resistance.  Thanks so much to everyone who showed up!

Next Saturdays of July (the 20th and 27th) we will organize the same loan action, between 12-16 pm at the International Library. We hope to see as many of you there as possible! A good idea is to borrow 50 books (the maximum amount) this week, to then come back on Saturday to return the books and borrow 50 new ones - since the aim is to borrow as many books as possible. Talk to the librarian Matilda Wallin to get advice about which books to borrow.

Best regards,

Sofia, Viola, Nelly, Matilda and the rest of the team in "Rädda Internationella biblioteket" - Save the International Library!

Viola Bao

Låneaktioner!

2019-07-09 07:35:40

Hej!

Tack för att du har signerat namninsamlingen "Stoppa nedläggningen av Internationella biblioteket!". Här kommer en uppdatering om hur läget ser ut just nu.

Eftersom varken politikerna eller stadsbibliotekets ledning har hörsammat våra krav, skruvar vi nu upp aktiviteten och organiserar låneaktioner som kommer ske framöver varje lördag i juli, med start nu på lördag 13 juli kl. 12-16 på IB vid Odengatan 59 i Stockholm. För att protestera mot "flytten" av IB, försvåra utgallringen och utförsäljningen av böcker som nu sker och sätta press på politikerna och ledningen uppmanar vi folk att låna så många böcker det bara går (man får låna max. 50 böcker per person).

IB i Annexet stänger redan den 2 september! Det är alltså bråttom nu. Kom på lördag (eller när som helst du har möjlighet i sommar) med alla dina vänner och en resväska och låna, låna, låna. Böcker du är intresserad av, som du inte vill ska försvinna, på olika språk, osv. Observera att om du inte bor i Stockholm eller är på semester, så kan du fjärrlåna böcker från IB på https://www.interbib.se/sv/for-bibliotek/inkopsforslag-och-fjarrlaneansokan/om-fjarrlan-enstaka-lan

För att se mer information om protesten, gilla vår Facebooksida och attenda eventet:

Facebooksida för Rädda Internationella biblioteket:

Tack för ditt stöd!

Vänligen,
Sofia, Viola, Matilda och resten av teamet i Rädda Internationella biblioteket

Viola Bao

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.