Familjehemsflickan: Fallet Emmy. Sätt barnets bästa först!

Kontakta namninsamlingens skapare

Piteå kommun - en vägg av tystnad

2019-06-08 08:31:12

Ingen från Piteå kommun har bemödat sig om att ens skriva ett "Tack, vi har tagit emot ditt brev" när era 1600 underskrifter skickades till dem. Total tystnad. Folkvalda politiker och deras tjänstemän. Lyssna på medborgare som de jobbar för? Gissar att de bryter mot sekretessen om de talar med vanliga människor. Det luktar ruttet.

Ni som har skrivit under får gärna skicka ett mejl till kommun@pitea.se och sven-gosta.pettersson@pitea.se (socialnämndens ordförande) och fråga om deras kommentar kring er underskrift. Börjar det komma ett antal hundra mejl så kanske de tillslut svarar. Om ni vill kan ni även lägga en kopia av mejlen till jenny.petersson@norran.se som är den huvudreporter som skriver om fallet. Det blir svårare att begrava mejlen då.

För övrigt: Piteå kommun vägrar svara på frågor från "jobbiga journalister som ställer kritiska frågor" om kommunens agerande. Kommunen hänvisar konsekvent till att deras handlande omfattas av sekretessen. Nu har de istället publicerat en tillrättalagd intervju som de själva gjort. Inga jobbiga följdfrågor. Samtidigt har kommunen även inlett en internutredning utan insyn utifrån. Undrar vad de kommer fram till... Ser någon ett mönster?

Hälsningar,

Uppdatering

2019-06-04 19:16:35

Hej!

Tack alla ni som reagerat och protesterat. Jag mejlade länken till namninsamlingen till Socialnämnden i Piteå tidigt i processen så att de skulle ha kännedom om underskrifterna. Idag har jag skickat in listan i dess helhet.

Piteå kommun har valt att forcera flytten och hämtade Emmy kl två på natten från Norrlands Universitetssjukhus. Detta var snart tre veckor sedan och sedan dess har Emmy inte fått ha någon kontakt med familjehemmet. Hon har inte ens fått ringa de som hon betraktar som hennes föräldrar och som hon varit med sedan två timmar efter förlossningen fram till nu. Hur ska hon kunna förstå varför hon blivit ensam och varför hennes mamma och pappa inte kommer och hämtar henne? Det sista som Socialtjänsten sa till henne på sjukhuset var att hon skulle sova och sedan snart få träffa mamma och pappa igen. Bara hon slutade gråta och skrika och släppte taget om mamma. Tre veckor för en fyraåring...

Brevet nedan bifogades till petitionen:

"Bästa ledamöter,

Närmare 1600 personer har valt att skriva under bifogad petition sedan tidningen Norran för några veckor sedan började uppmärksamma ert sätt att behandla barn. Ni har som uppgift att värna om barnens bästa och vara deras skydd men er uppfattning om barns anknytning, utveckling och behov tycks markant skilja sig från den överväldigande delen av vetenskapen och den psykiatriska professionen.

Även om ni anser att er kunskapsnivå och utbildning inom ämnesområdet överstiger de som protesterat och att era beslut i det som kallats "fallet Emmy" går att rättfärdiga samt beskrivas som rimliga och "med barnets bästa i centrum" så hoppas jag att ni ändå tar er tid att läsa igenom underskrifterna och de kommentarer som lämnats. Som folkvalda politiker hoppas jag att ni kan vara ödmjuka nog att visa den respekten.

Petitionen uppmanar er att stoppa en flytt av en fyraåring som går i allt annat än hennes takt. Nu när ni tar emot petitionen har ni skyndat på processen och redan flyttat barnet, stick i stäv med Tingsrättens dom. Fortfarande finns dock alla möjligheter att följa det domslut som finns. Ni har makten att backa bandet och låta flickan få vara den faktor som styr hastigheten i flytten.

Undertecknad önskar bekräftelse på att petitionen mottagits och med vilket diarienummer den diarieförts.

Vänligen,
Skellefteå"

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.