Reformera och modernisera Svenska Akademien!

Kontakta namninsamlingens skapare

Kungahusets svar och vår kommentar

2019-03-26 19:55:00

Följande svar har kommit från Kungahuset sedan vår namninsamling överlämnades till Kungen med familj:

Tack för er skrivelse angående reformering av Svenska Akademien.

H.M. Konungen har, som dess Höge Beskyddare, starkt engagerat Sig i arbetet med att reformera och modernisera Akademien. Detta arbete har dock, i enlighet med Hans grundinställning, vilat på förutsättningen att Akademien verkar självständigt och har grundansvaret för sin egen utveckling. Beskyddarens roll är i detta avseende närmast att ses som ett stöd i denna process.

H.M. Konungen vill, i enlighet härmed, inte närmare kommentera era förslag på annat sätt än att Han delar er förhoppning om ett snart återskapande av förtroendet för Svenska Akademien och dess viktiga arbete.

Fredrik Wersäll Riksmarskalk

Vår kommentar

Över 450 medborgare i Sverige har vänt sig till Kungahuset med krav på en reformering av Svenska Akademien.

H.M. Konungen tackar för skrivelsen och meddelar att han starkt har engagerat sig i arbetet med att reformera och modernisera Akademien men mer i en stödjande roll då Akademien själv har grundansvaret för sin utveckling.

Vi tackar för svaret. Det hade väl varit trevligt om H.M. Konungen också hade tackat för engagemanget, alla namnunderskrifter samt sett det positiva i undertecknarnas betoning av en väl fungerande akademi.

Vi vidhåller naturligtvis vår uppfattning om att mycket återstår att göra för att få en reformerad och moderniserad akademi men gläds åt att vi delar förhoppningen om ett återskapande av förtroende hos allmänheten för akademien.

Med vänlig hälsning,

Robert Mörk

Monica Sundberg

Eva Eriksson

Håkan Bergman

Brev, upprop och namnunderskrifter har nu skickats till kungahusets medlemmar. Tack för ert stöd!

2019-02-20 17:39:17

Till/ Sveriges Kungahus

Sedan slutet av december 2018 har det pågått ett folkligt upprop och namninsamling för en reformering och modernisering av Svenska Akademien.

Kravet på en skyndsam reformering och modernisering riktar sig till kungahuset, som är akademiens beskyddare och den aktör som kan initiera en förändring.

Tidigare har ledande forskare och kulturarbetare uttryckt sin oro över vad som händer. Nu är det vanliga, ansvarsfulla medborgare som tycker att akademiens arbete är viktigt, som också vill säga sin mening.

Hittills har över 450 personer från Arlöv i söder till Lycksele i norr undertecknat uppropet och därmed stött kraven: Ökad öppenhet i akademiens arbete och ekonomi, tidsgränser för uppdrag och att ledamöter, som allvarligt komprometterat akademiens arbete och/eller inte är bärare av allmänt respekterade värderingar, bör lämna sitt uppdrag.

I uppropet, som vi bifogar tillsammans med inkomna underskrifter, betonar vi vår uppfattning om att akademien är en viktig kulturinstitution och har en viktig och värdefull roll i Sverige både idag och i framtiden. Det förutsätter dock en akademi som lever och verkar i sin tid och kan vinna förtroende hos allmänheten.

Vår förhoppning är att kungahuset, i dialog med ledamöter och företrädare för Svenska Akademien, kan verka för en sådan förnyelse.

Örebro 2019-02-14

Med vänlig hälsning,

Robert Mörk, Monica Sundberg, Eva Eriksson, Håkan Bergman

Håkan Bergman

Problemen i akademien kvarstår!

2019-01-31 11:10:44

Hej! Här kommer en kort information om vad som händer med vår namninsamling.

Sen vi hördes av senast så har ytterligare 128 personer anslutit sig till vårt upprop. Tack för det! Men vi ser gärna att vi blir fler.

Vi har gjort tappra försök att nå ut till olika delar av landet via media och via nätet. Vi har fått in debattartiklar och insändare i tio tidningar och lika många kan, om vi har tur, komma i tryck. Därutöver har vi skickat ut en mängd pressmeddelanden. Och när uppropet syns i media så ökar antalet underskrifter. Vi har också, med hjälp av flera av er, också delat artiklar och material via Facebook.

Ett motstånd vi möter är bilden att det håller på att lösa sig med Svenska akademien. Det har ju ”lugnat ner sig”. Krisen verkar vara över. Vi tycker det är en felsyn. Problemen finns kvar. Den ålderdomliga kultur, de märkliga uttalanden och beslut samt oförmågan till krisinsikt/hantering lever i högsta grad kvar vilket kräver reformering och modernisering.

Vi har tidigare uppmanat er att tala med vänner och bekanta om uppropet. Det gav också många nya underskrifter. Så vi försöker igen.

Om alla de som anslutit sig efter den 6 januari, då vi senast skrev här, skulle ordna en underskrift till så skulle namninsamlingen nå 575 underskrifter. Så gör gärna det!

Om ni är på Facebook så kommer vi, inom kort, att publicera några olika inlägg som ni gärna får läsa och dela vidare till vänner. Och lägg gärna till en kommentar om varför ni har anslutit er till uppropet. Inläggen finner ni på vår fb-sida: Reformera Svenska akademien.

Tack för stödet!

Robert, Monica, Eva och Håkan.

Nya tag!

2019-01-06 15:13:45

Hej!

God fortsättning till alla som skrivit under vårt upprop! Nu är jul- och nyårshelgerna över och vi tar nya tag med namninsamlingen för en reformerad och moderniserad Svensk akademi.

I snart ett och halvt år har kaoset fortsatt i akademien. Nu diskuteras på fullt allvar om man ska köpa ut ledamöter. Vi tycker det räcker nu! Så vi fortsätter.

Vi är nu över 300 personer från Arlöv till Lycksele som har skrivit under uppropet. Men vi behöver bli fler.

- Om vi alla kan få 2-3 andra att skriva under så får vi en bra start på det nya året.

- Det finns nu en sida på Facebook för er som är där: sök på Reformera svenska akademien.

- Vi kommer inom kort försöka få in en debattartikel på kultursidor runt om i landet. Vill du vara med och underteckna så hör av dig till undertecknad. Likaså om du vill ha utkast till kortare insändare. Vi behöver all hjälp vi kan få för att sprida uppropet och det är bra att flera namn syns i diskussionen.

Och när uppropet syns i media och på sociala medier så får vi direkt fler underskrifter.

Har du fler idéer hur vi kan synas bättre så hör gärna av dig.

Robert              Monica             Eva                    Håkan

/Håkan Bergman carlhakan.bergman@gmail.com

Nya tag!

2019-01-06 15:13:45

Hej!

Har du fler idéer hur vi kan synas bättre så hör gärna av dig.

Robert              Monica             Eva                    Håkan

/Håkan Bergman carlhakan.bergman@gmail.com

Tack och god jul!

2018-12-23 09:52:32

Hej!

Vi, initiativtagarna till detta upprop, vill gärna tacka för alla underskrifter och önska er alla en god och härlig jul. Vi tar lite ledigt nu men namninsamlingen och uppropet kommer att fortsätta länge än. Vi kommer inte att ge oss i första taget. Och eländet tycks ju inte avta i akademien, tyvärr.

Men vi behöver hjälp att sprida uppropet över landet och gärna få mediauppmärksamhet. Mer uppmärksamhet och kännedom om uppropet genererar fler underskrifter och mer tyngd åt initiativet.

-  Kan du berätta om uppropet för fler vänner, släkt och familj, studie- eller arbetskamrater så gör gärna det.

-  Vill du dela länken till uppropet på sociala medier blir vi glada. Sök gärna på våra namn på Facebook så ser ni vad vi har skrivit när vi har delat. Vi finns i alla i Örebro län. Ni får gärna knycka idéer.

-   Vi har tagit fram en debattartikel om uppropet som kan användas samt några utkast till kortare insändare om uppropet som kan skickas till lokalpress. De kan ni lätt göra om så det passar er. Och ju mer spridning och uppmärksamhet – desto fler underskrifter. Har ni frågor eller vill ha något av den angivna underlagen kan ni maila till carlhakan.bergman@gmail.com

Än en gång ett stort tack, god jul och så fortsätter vi kampen för en reformerad akademi efter helgerna. Men det går fortfarande bra att skriva under.

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.