Bevara BVC i Skanör

Dialog inledd med Näsets läkargrupp

2019-01-21 14:41:37

Hej!

Idag har fyra föräldrar träffat ledningen på Näsets läkargrupp för att diskutera frågan kring BVC i Skanör. Vi hade en mycket bra dialog och representanterna från Näsets läkargrupp var mycket inlyssnande till våra synpunkter och önskemål.

Då tryggheten av att ha BVC nära var en stor fråga för framför allt nyblivna föräldrar diskuterade vi möjligheten att denna grupp kan få fortsätta göra sina BVC-besök lokalt i Skanör fram tills 6-månaderskontrollen, för att först därefter behöva bege sig till Höllviken för de kommande kontrollerna. Detta kunde vara en möjlig kompromiss som Näsets läkargrupp nu ska undersöka vidare.

Vad vi också framförde var vikten av att lyssna till varje familjs unika behov. Vissa familjer föredrar kanske att börja åka till Höllviken direkt medan andra vill vänta tills den första ”bubblan” har lagt sig. Detta skulle man försöka ta i beaktande och  Näsets läkargrupp underströk också att alla familjer är välkomna till familjecentralens aktiviteter i Höllviken oavsett var man väljer att göra sina BVC-besök. Valfrihet var ett av nyckelorden i diskussionen.

Näsets läkargrupp planerar nu att göra någon form av undersökning eller enkät för att få ett bättre underlag av alla familjernas önskemål. Och de meddelade också att de kommer att vara generösa med hembesök för de familjer som så önskar. Beskedet från Näsets läkargrupp är också att ingenting är hugget i sten, utan att de gärna för en dialog med alla föräldrar för att hitta så bra lösningar som möjligt.

Slutligen diskuterades också möjligheten att starta en familjecentral även i Skanör. Detta var Näsets läkargrupp positiva till och de skulle nu ta frågan vidare till de styrande politikerna i Vellinge kommun.

Ett uppföljande möte kommer att bokas in efter invigningen av familjecentralen för att se var alla diskussionerna landar. Det känns mycket bra att få ett så stort gehör för våra önskemål och det är därutöver helt fantastiskt vilket stöd vi föräldrar i Skanör-Falsterbo fått av allmänheten i denna fråga.

Oavsett vad detta resulterar i vill vi säga stort tack för ditt engagemang och din underskrift! Utan den hade vi inte kommit så här långt!

Vänligen, Anna Jörback-Landin

Anna Jörback-Landin

Namninsamling inlämnad idag!

2018-12-27 16:53:41

Stort tack till er alla som skrivit på namninsamlingen för att bevara BVC i Skanör! Idag har vi skickat in alla underskrifterna till Näsets läkargrupp och ansvariga politiker på Vellinge kommun.

Vår förhoppning är att beslutet omprövas och att en dialog inleds med alla berörda föräldrar för att höra vad de har att säga. De som påverkas mest av förändringen bör få uttrycka sina önskemål innan BVC i Skanör stängs ner.

Önskar er alla en god fortsättning!

Vänligen,

Anna Jörback-Landin

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.