Saxån

mail skickat

2015-01-01 18:57:42
Hej Styrelsen i FVO samt övriga intressenter

Först ska jag klargöra att jag skriver detta som privatperson och på eget bevåg. Jag sitter även med i styrelsen i LSFK men den och klubbens åsikter speglas inte i detta mail.

För ett tag sedan kikade jag in på er hemsida och såg att ni hade ändrat regler för nästa år. Bla fick fisk INTE återutsättas efter fångst. Då jag och väldigt många med mig utövar "catch and release" blev jag minst sagt förbannad. Att förbjuda något som är till stor del vedertaget som sportfiske i resten av Sverige. Dessutom ser jag prisökningen i kombination med borttagandet av årskort som ren idioti. Jag har inget emot att betala för mitt fiske så läge det är rimliga priser. Att gå från säsongskort på 275:- till dagskort på 120:- är inte en skälig ökning. När man samtidigt inte prishöjer säsongskortet?  Jag fiskar inte hela dagpass, det hinner jag inte med i min livssituation som  tvåbarnsfar. Jag kan skrapa hop någon timme här och där för att komma ner till ån. Att då betala 120:-/gång är inte rimligt för mig. Säsongskort på 600-800:- hade jag mycket väl kunnat tänka mig betala.

Jag bifogar namninsamlingen med drygt 300 underskrifter samt kommentarer. Dessa personer vill ha rimliga priser och ordentliga sportfiskeregler som gynnar både fisket och beståndet. Exakt vilka regler som ska gälla tycker jag man ska prata med tex Sportfiskeförbundet.

Ang "Catch and release" och dess påverkan låter jag vara osagt. Där vet jag att det pågår diskussioner bland er. Jag väljer därför att bifoga en annan undersökning som visar på kg priset på sportfiskad gädda är över 1300:- kg. Detta på en fisk som kan fångas flera gånger. Undersökningen är gjord i Danmark som inte ligger så långt ifrån oss Geografiskt.

Dessutom ser jag nu att regeln om att man inte får släppa tillbaka fisk är bortplockad från er hemsida: http://user.tninet.se/~tfr294b/Mitt.htm

Det är bra! Får mig dock att undra hur regler kan tillkomma och försvinna? Ska man som fiskare titta in varje gång man ska iväg eller räcker det att man kikar på årsbasis? Hur ofta sker regeländringar?

Med förhoppning om ändringar i positiv anda för både fiskebeståndet och sportfisket i Saxån!

mvh

Mattias Tybell

Regler i saxån

2014-12-30 18:58:08

Nu har Bengt ändrat reglerna på sin fina hemsida och tagit bort att ingen fisk får släppas tillbaka. Vilka regeler som kommer att gälla tillslut vet jag inte. Kommer att avsluta denna underskrift och skicka den till FVOs styrelse, länsstyrelsen och Kommunen. Så att alla får se hur många som är engegerade i Saxån och dess fiske. Priset på dagskort ligger kvar på 120:-. En 100% höjning kan inte i mitt tycke ses som en rimlig prisökning. När man dessutom inte kan köpa säsongskort för oss som kanske bara hinner fiska en timme eller två per gång så blir detta en ofiskbar å för mig.

Tack alla som skrivit under och jag hoppas att det blir vettiga regler och rimliga priser fram över i saxån.

mvh

Privatpersonen Mattias Tybell

Mattias Tybell, privatperson

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.