Vi stödjer Sjöboinvånarnas protest mot SvP:s affischering

Vi som skriver på den här listan stödjer de invånare i Sjöbo som med en namninsamling protesterade mot den affischeringskampanj som Svenskarnas Parti i Sjöbo planerade i samband med Sjöbo marknad. Vi vill med vårt stöd visa att de som skrivit under insamlingen inte är ensamma i kampen mot nazism och rasism. Vi vill med vårt stöd visa att det inte är acceptabelt att hota och skrämma sina meningsmotståndare till tystnad.

BAKGRUND

Det började med att nazistpartiet Svenskarnas Parti i Sjöbo planerade en affischkampanj i samband med Sjöbo marknad. Detta skapade oro bland många invånare och en som reagerade var Anna Johansson som startade en Facebooksida och en namninsamling, "Nej till reklamskyltar av SvP i Sjöbo", för att protestera mot affischeringen.

Kort därefter kommenterade SvP:s Rickard Pekkarinen på Facebookinlägget om namninsamlingen att namninsamlingen var ett "idiotiskt initiativ" och att han tänkte begära ut listan efter att den lämnats till kommunen.

Att som våldsbejakande parti hota med att kartlägga personer som var emot deras budskap antas ha skrämt många som annars kanske skulle ha ställt sig bakom protesten.

Igår den 10 juli gick kommunen ut med att all politisk affischering kommer vara förbjuden under nästa vecka, då Sjöbo marknad är, men bara på området där marknaden håller till.

Igår kom också nyheten att SvP har fått ut listan på namn som har lämnats till kommunen. Det i sig är inte jättekonstigt men det är tråkigt om detta gör att folk blir rädda för att skriva på namnlistor i framtiden då det är en viktig del i vårt samhälle som demokrati.