Vi som inte vill betala tv-licens för vår internetuppkoppling!

Nu har svt lagt ut hela sitt utbud av program på internet för att på så sätt kunna tvinga dig att betala tv-licens, oavsett om du kommer nyttja deras tjänster eller ej.

Vi som har valt bort tv-tittande av ekonomiska (eller andra) skäl kommer nu alltså få betala 170 kr extra i månaden för vår internetuppkoppling. Vi som inte äger en tv eller tittar på svtplay må vara i minioritet, men valfriheten måste väl ändå vara viktig i ett demokratiskt samhälle?

En bättre och mer rättvis lösning hade varit om man blockerade åtkomst till svtplay för de som inte betalar tv-licens. Och det går att hos vissa internetleverantörer få svt's hemsida blockerad, men Radiotjänst godkänner ändå inte detta som ett giltigt skäl för att slippa betala tv-licens. De vill casha in pengar, även om hela deras argument faller här.

Jag hoppas att även du som uppskattar svt och betalar din tv-licens kan stötta oss andra i vår kamp mot en påtvingad avgift!

Ett förtydligande: Betalar du tv-licens idag påverkas inte din avgift. Men om du inte betalade förr måste du betala nu, enbart för att du har en internetuppkoppling.