UNGDOMSMOTTAGNING NU

Sedan 2008 har Alliansen i Stockholm lagt ned tre ungdomsmottagningar i Söderort: I Rågsved, Enskededalen och Kärrtorp. Detta samtidigt som andra mottagningar i Stockholm har fått allt sämre öppettider. Som en konsekvens av detta hänvisas i dagsläget över 15 000 ungdomar i Stockholms södra förorter till Gullmarsplans ungdomsmottagning - en mottagning som även ska ge vård till tusentals elever från fem närliggande gymnasieskolor. Detta är inte hållbart, och det är oförsvarbart av flera skäl. Vi kräver en ny ungdomsmottagning i Kärrtorp, och bättre öppettider och rimliga kötider till Gullmarsplans ungdomsmottagning.

Sedan 2008 har vi kämpat för att få tillbaka ungdomsmottagningen i Kärrtorp. Vi har samlat över 4000 namnunderskrifter, delat ut flygblad, haft torgmöten. Och överallt har vi mött människor som håller med oss – vi behöver en ungdomsmottagning på vår ort! När vi ställt krav hos kommun och landsting har de erkänt att det finns pengar till en ungdomsmottagning i Kärrtorp. Men ändå prioriteras vi bort. Vi är unga, vi är förortsbor och vi är, tydligen, oviktiga.

Sverige är det land där inkomstskillnaderna växer som snabbast: idag skiljer det 8 år i förväntad livslängd mellan en högutbildad i Danderyd och en lågutbildad i förorten Vårby. Att det inte finns ungdomsmottagningar i våra södra förorter gör att vi, som inte har råd att betala de allt dyrare SL-korten, inte får tillgång till den vård vi har rätt till. Möjligheten till vård ska aldrig avgöras av storleken på plånboken. Den ska aldrig avgöras av vilket område man bor i. Återöppnandet av ungdomsmottagningen i Kärrtorp är inte bara en fråga om ungas hälsa, utan om demokrati och rättvisa.

Utan en egen ungdomsmottagning i Kärrtorp är vårt närmaste alternativ Gullmarsplans mottagning. Där är öppettiderna är korta och få. I nuläget finns endast två drop-in timmar utanför skoltid. Därför måste vi skolka eller ta ledigt från skolan och jobbet för ett besök. Dessutom är inte dessa drop-in timmar anpassade för antalet ungdomar som ska tas emot; långa köer utanför mottagningen är vanligt, och långt ifrån alla släpps in. Det är orimligt att en ungdomsmottagning inte har öppettider anpassade för oss unga.

Samtidigt är möjligheten att boka en tid också knapp: För att träffa en kurator tvingas en del av oss vänta i flera månader. Vi lever i en tid där psykisk ohälsa bland unga ökar explosionsartat, och att få den hjälp vi har rätt till kan vara en fråga om liv och död. Speciellt då de långa kötiderna slår hårdast mot grupper som redan har det svårt, t.ex. unga tjejer och hbtq-personer. Akuta problem kan inte vänta, vi behöver fler ungdomsmottagningar med rimliga kötider.

Situationen i Söderort är oacceptabel. Vi är över 15 000 ungdomar som tvingas uthärda långa kötider till en enda ungdomsmottagning. Vi kräver att landstinget håller sitt löfte och kortar de omänskliga kötiderna till mottagningen i Gullmarsplan. Vi kräver att få tillbaka det som en gång var vårt: en ungdomsmottagning i Kärrtorp. Vi vägrar bli bortprioriterade p.g.a området vi bor i – ohälsan stannar inte i innerstan!

Ung Vänster Hammarby-Skarpnäck    Kontakta namninsamlingens skapare