En fundamental brist i öppenheten i vår demokrati

Den viktiga öppenhetsfrågan som jag vill lyfta i denna petition är i grunden skydd för yttrandefriheten. Med detta menas skydd för demokratins grundläggande yttrandefriheter mot den hatpropaganda och förföljelse som drabbar den som uttrycker för pöbeln obekväma åsikter. Idag finns skydd mot hatbrott i form av direkt riktade hot och fysiskt våld i HMF-balken (Hets mot folkgrupp), men webbens framväxt har gett våldsverkare möjlighet använda mer indirekta, mer subtila metoder att tysta meningsmotståndare. Detta är ett direkt hot mot yttrandefriheten och därmed demokratin. Med denna bakgrund bör HMF-balken utökas till att gälla även subtil hatpropaganda. För att folkvalda representanter, andra offentliga personer och alla andra medborgare ska få en lagskyddad möjlighet att uttrycka sin åsikt utan risk för repressalier som inte medger straffpåföljd. En sådan förstärkning av HMF-balken medför skydd för alla som drabbas av subtilt hat i olika former såsom rasism och främlingsfientlighet, trakasserier p.g.a. sexuell läggning m.m.

I år är det val till samtliga politiska församlingar i Sverige, kommun, landsting, riksdagen och EU-parlamentet därför är denna fråga mycket aktuell.

Om du är för detta förslag till förändringar för ett öppnare och mer humant demokratiskt samhälle gör din röst hörd genom att underteckna denna petition.

LarsGöran Boström

LarsGöran Boström    Kontakta namninsamlingens skapare