Silver Fang - mangan till svenska/Ginga - the manga to English

PÅ SVENSKA

Vi som vill ha Silver Fang (även känd som Ginga: Nagareboshi Gin) mangan översatt till svenska och andra språk såsom engelska. Finland har redan börjat översätta till finska, Hopeanuoli, som också blev utvald i tillställningen DesuTalks som det bästa finska mangapublikation i Finland i år 2010, kulturnyheter av Yleisradio berättade om det här på sina webbsidor (mycket ovanligt i Finland):

Nu är även Meteor Gin, den lite större mangan med all fakta om karaktärerna, översatt. I December 2011 började även Weed-mangan (uppföljaren) översättas till finska då Hopeanuoli gått så bra! Och i Juli 2012 släpptes även Riki-mangan, en manga om Silvers far Riki. Sverige ligger efter, mycket efter... och även världen till denna underbara serie.

Sverige var först med Silver Fang till Europa/Norden, animén nerklippt med svenska röster. Sedan tog även Finland, och även Norge, Danmark och t.o.m Ungern animén. 2003 fick Sverige och Finland tillsammans äntligen den oklippta animén efter fans tjatande (Sverige var den som först fick rättigheterna), och tillslut även våra grannar Danmark och Norge med nydubb.

Nu är det mangans tur att komma. Det är ju inte bara vi i Sverige som kommer ha nytta att läsa mangan på svenska, även ni från Norge och Danmark (även från Finland) kommer ju också vilja ha. Och på engleska kan resten av världen förstå, då Silver Fang inte är tillräckligt stort i ett land för engelska där, men tillräckligt med fans i världen. Mangan har tyvärr gått ner och de flesta översättningar brutits, också på grund av ingen reklam alls för manga. Jag tror Silver Fang kan bli räddningen. Silver Fang animén är ju trots allt "Sveriges mest sålda animé". Så varför inte mangan?

IN ENGLISH

Please sign this petition if you would like the GNG (also known as Ginga: Nagareboshi Gin) manga translated. GNG was translated successfully into Finnish, 'Hopeanuoli', and was chosen in the content DesuTalks as the best Finnish manga puplication in Finland year 2010, culturenews by Yleisradio told about this on their webbsites (very unusual in Finland):

'Meteor Gin' was then translated, the larger data book with all facts about the characters. In December 2011 the sequal, Ginga Densetsu Weed, was also translated due to GNG's success! Then in July 2012 they releashed the Riki manga, a prequal to GNG about Gin's father Riki. Sweden is far behind, very far behind... and so is the rest of the world to this great series.

Sweden was first to get GNG to Europe/the Nordic countries as an anime cut and dubbed to Swedish. Later it was dubbed in Finland, as well as Norway and Denmark and even Hungary dubbed the cut version. In 2003 Sweden and Finland together finally got the uncut anime after fans (Sweden was the first one to get the rights), and some years later Denmark and Norway got their uncut verion, with new dub.

Now it's the manga's turn to come. And it's not only Sweden who would love it translated into Swedish; as Norway, Denmark and even some from Finland understand Swedish. If translated into English, it is also therefore open to the rest of the fans dotted about all over the world. GNG isn't big enough in one country to be translated, but there are enough fans out there to make this work. The manga selling has go down in Sweden and most translation has cut off, also because of no advertising at all for manga. I believe GNG can be the savior in Sweden. After all, the GNG anime is "Sweden's most sold anime". So why not the manga?

Linnéa -Tora- Lind    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Linnéa -Tora- Lind lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.