Nej till statskuppen i Paraguay

Nej till statskuppen och ett ovillkorligt stöd till demokratin i Paraguay

Vi fördömer statskuppen mot den folkvalde presidenten i Paraguay Fernando Lugo.

Antidemokratiska krafter har utnyttjat mordet på bönder i Curuguaty, som kämpade för att återta obrukad jord, för att i all hast driva igenom en statskupp, kosmetiskt utmålad som riksrätt. Syftet är att avsätta presidenten Fernando Lugo, vars regering åstadkommit betydande folkliga förankrade sociala förändringar i Paraguay.

De två traditionella partierna i Paraguay, Colorado och Liberala partiet, är de direkta verkställarna av statskuppen. De är samtidigt även ansvariga för de djupgående sociala och ekonomiska klyftorna i landet. Paraguay är bland de tio mest ojämlika länderna i världen. 1 % kontrollerar 77 % av jorden och Cargill, Monsanto, Shell har tagit över stora delar odlingsmark genom fördrivning av bönder.

Statskuppen är ett tydligt brott mot demokratin och ingår i de odemokratiska krafternas systematiska åtgärder för att destabilisera progressiva regeringar i Latinamerika.

Vi uppmanar den svenska regeringen att fördöma statskuppen och inte erkänna den facto regering som inrättats. Vi uppmanar den svenska opinionen och organisationer att visa solidaritet med det paraguayanska folket och att fördöma kuppen och dess förtryck och kriminalisering av de sociala rörelserna i Paraguay

Från Sverige, sänder vi, företrädare för folkrörelser och solidaritetsorganisationer och riksdagsledamöter allt vårt stöd och solidaritet till president Fernando Lugo och paraguayanska folket.

Francisco Contreras    Kontakta namninsamlingens skapare