Låt Machti och Adam stanna!

Majdi och Adam är 15 respektive 13 år gamla och bor för närvarande hos en familj i en småort kallad Vedevåg i Örebro-området. 2010 kom hela familjen hit för första gången för att 2011 bevittna sin mamma och lillasyster få avslag på sin asylansökan. Pappan ville då återvända till Gaza vilket de gjorde Januari 2012. I April 2013 kom Majdi och Adam hit själva och har sedan dess bott hos denna familj i Vedevåg.
Nu har fosterfamiljen fått besked om att killarna den 25e april kommer att utvisas tillbaka till Ukraina. De kan tala lite ryska men Ukrainska är helt främmande för dem i såväl tal som i skrift.
I och med att Majdi och Adam inte klassas som etniska,ukrainska medborgare så kommer de att stå helt utanför landets sociala skyddsnät och kan i bästa fall hamna på barnhem. Annars väntar hemlöshet.
Inte nog med att Majdi och Adam varken klassas som etniska medborgare, kan prata ukrainska eller läsa ukrainska så är killarna muslimer. Situationen i Ukraina är just nu väldigt stel och etniska minoriteter såsom muslimer och romer jagas av nazistiska grupperingar som nästintill har regeringsstöd. Därför blir situationen för dem ännu farligare.