Kvinnors rätt till hormoner som inte ökar risken för bröstcancer

Övergångsbesvär kan effektivt och på ett säkert sätt behandlas med en kombination av östrogen och ett progesteron om livmodern är kvar eller bara östrogen om den är bortopererad.

Dagens kvinnor är ofta pålästa när det handlar om fördelarna med hormonersättning och vill ha hormoner som är säkra och naturliga. Många kvinnor som läst min bok Kaos i kvinnohjärnan har lärt sig mer om de positiva effekterna av ”bioidentiska hormoner”, och går till sina läkare för att få dem utskrivna. Där får de dock ofta beskedet att läkare i Sverige inte skriver ut bioidentiska hormoner, eftersom det saknas aktuell forskning på området. Detta stämmer inte: det finns forskning. Denna forskning är vad andra länder i Europa, USA och Canada baserar sina riktlinjer på (se referenser nedan).

Andra läkare påstår att syntetiska och bioidentiska hormoner är exakt likadana eftersom båda sorterna framställs i laboratorier, samt att alla hormoner ökar risken för bröstcancer. Det är visserligen sant att bioidentiska hormoner, i likhet med syntetiska, framställs i laboratorier, men det är inte sant att de är exakt likadana; skillnaden ligger i hormonernas molekylstruktur. Det är heller inte sant att alla hormoner orsakar bröstcancer. Tvärtom, vissa aktuella studier påvisar att en del hormoner faktiskt minskar risken.

Till skillnad från kemiskt förändrade syntetiska hormoner har bioidentiska hormoner samma molekylstruktur som kroppens egenproducerade. Därför ”känner kroppen igen” dem och samspelar med dem på samma sätt som den skulle samspela med hormoner som producerats i äggstockarna – som en nyckel som passar i låset.

Bioidentiska hormoner är den nyckel som passar perfekt till låset, det vill säga kroppens hormonreceptorer. När de är på plats återvinner våra kroppar sin balans och obehagliga symptom från hormonell obalans börjar försvinna.

Syntetiska hormoner däremot har kemiskt manipulerade former som våra kroppar inte känner igen. Dessutom upptas de inte på ett effektivt sätt i kroppen och stör därför hormonfunktionens normala ebb och flod, vilket i sin tur kan orsaka skadliga biverkningar.

I Sverige finns ett flertal bioidentiska östrogenpreparat tillgängliga för kvinnor som lider av klimakteriesymptom, preparat som läkare skriver ut utan att nödvändigtvis förknippa dem med ordet ”bioidentiskt”. Exempel på bioidentiskt östrogen som finns tillgängligt via recept i Sverige är: Estradot®, Divigel®  och Femanest® Det har visat sig i flera studier att transdermalt östrogen (tillfört genom huden i gel eller plåster) inte ökar risken för blodpropp eller stroke.

Det som dessvärre inte är lika utbrett i Sverige är kunskapen om det naturliga progesteronet eller gulkroppshormonet. Kvinnor som använder östrogen och fortfarande har en livmoder, måste också använda ett bioidentiskt progesteron eller syntetiskt progesteron (gestagen) för att förebygga livmoderscancer.

Bioidentiskt progesteron finns tillgängligt i både USA och många europiska länder, men i Sverige har det ännu inte godkänts av Läkemedelsverket. Den 25 augusti kom Läkemedelsverket ut med sina nya Riktlinjer för östrogenbehandling av klimakteriella besvär. Det enda progesteron som nämns är syntetiskt progesteron (gestagen), trots att aktuell forskning visar att syntetiskt progesteron ökar risken för bröstcancer, medan bioidentiskt progesteron har visat sig vara säkert. Enligt min erfarenhet orsakar syntetiskt progesteron även biverkningar i form av ångest, oro och depression. Bioidentiskt progesteron däremot är lugnande och har sällan biverkningar.

Hormonexperter över hela världen har kommit fram till att hormonersättning är säkert, och att friska kvinnor som genomgår de första tio åren av klimakteriet och behöver hormonersättningsbehandling för att lindra besvär och förebygga åldersrelaterad sjukdom inte bör vara rädda för det.

Med stöd i aktuell forskning och 23 års klinisk erfarenhet hävdar jag att en korrekt balans av bioidentiska hormoner håller hjärnan fokuserad, kroppen friskare och själen gladare. Ett tillskott av bioidentiska hormoner kan minska risken för åldersrelaterade sjukdomar, samt hålla kolesterolvärdet och utvecklingen av plack i kranskärlen i schack, vilket i sin tur leder till en avsevärd minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Allt detta utan ökad risk för bröstcancer.

Jag vädjar härmed att bioidentiskt progesteron blir tillgängligt för receptförskrivning i Sverige!

Studier som bekräftar att syntetiskt progesteron ökar risken för bröstcancer medan mikroniserat naturligt progesteron inte ökar risken samtidigt som det skyddar slemhinnan och förebygger livmodercancer.

Gadducci, A., Biglia, N., Cosio, S., Sismondi, P., and Genazzani, A.R. Progestogen component in combined hormone replacement therapy in postmenopausal women and breast cancer risk: a debated clinical issue. Gynecol Endocrinol. 2009; 25: 807–815 ([Review])

Gompel, A. Micronized progesterone and its impact on the endometrium and breast vs. progestogens. Climacteric. 2012; 15: 18–25

L’hermite, M. HRT optimization, using transdermal estradiol plus micronized progesterone, a safer HRT. Climacteric. 2013; 16: 44–53

Lindenfeld, E.A. and Langer, R.D. Bleeding patterns of the hormone replacement therapies in the postmenopausal estrogen and progestin intervention trial. Obstet Gynecol. 2002; 100: 853

Goletiani, N.V., Keith, D.R., and Gorsky, S.J. Progesterone: review of safety for clinical studies. Exp Clin Psychopharmacol. 2007; 15: 427–444

Campagnoli, C., et al. 2005. Progestins and progesterone in hormone replacement therapy and the risk of breast cancer. J. Steroid Biochem. Mol. Biol., 96 (2), 95–108. URL:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1974841/?tool=pubmed (accessed 05.13.2010).

Fournier et al, “Use of different postmenopausal hormone therapies and risk of histology- and hormone receptor-defined invasive breast cancer,” J Clin Oncol 2008 Mar 10;26(8):1260-8.

Fournier et al, “Unequal risks for breast cancer associated with different hormone replacement therapies: results from the E3N cohort study,” Breast Cancer Res Treat 2008 Jan;107(1):103-11.

Fournier et al, “Breast cancer risk in relation to different types of hormone replacement therapy in the E3N-EPIC cohort,” Int J Cancer 2005 Apr 10;114(3):448-54.

Women’s Health Initiative Participant Website. June 2003. Estrogen plus progestin effects on breast cancer and mammograms. URL: http://www.whi.org/findings/ht/eplusp_bc.php (accessed 02.20.2007).

Wood, C., et al. 2007. Effects of estradiol with micronized progesterone or medroxyprogesterone acetate on risk markers for breast cancer in postmenopausal monkeys. Breast Cancer Res. Treat., 101 (2), 125–134.

Darj E, Nilssons, Axelsson O, Hellebrg D. Clinical and endometrial effects of oestradio and progesterone in postmenopausal women. Maturitas, 1991 Jun;13(2): 109-15