Låt marken kring HamraGård i Norra Halland vara jordbruksmark! - Bygg på annan mark

Beslutsfattare i Kungsbacka kommun har tillsammans markägaren för avsikt att bygga en Boviera på aktiv jordbruksmark som angränsar till HamraGårds mark i Åsa, Kungsbacka Kommun.

HamraGård är en ekologisk Gris- och Lammgård i Åsa, Kungsbacka kommun, norra halland. Vi, Johan och Camilla är två unga företagare som driver familjegården i fjärde generationen. Vi har utegrisar och lantrasfår på Gården samt spannmålsproduktion och vallar, förädling och Gårdsförsäljning. läs mer om oss på www.hamragard.se och i SoMe @hamragard

Bovieran är lyxlägenheter med inglasad, uppvärmd, gemensam innergård för seniorer, ett lyxigt konceptboende. läs mer här: www.bovieran.se

Bovieran som boendeform har stor klimatpåverkan då det dels har ett uppvärmt växthus som gemensam innergård, dels är platsineffetivt. Dessutom skall man inte bygga på aktiv åkermark då den skall användas för livsmedelsproduktion, vilket är reglerat i lag.

Genom att bygga en Boviera på vår grannes mark så riskeras vår verksamhet. Boende tätt inpå ett levande jordbruk med djur kan bidra till problem för vår verksamhet, då det kan uppfattas som störande och illaluktande.

Hjälp oss bevara åkermarken, och fortsätta leverera lokal ekologisk mat! Det finns annan mark tillgänglig för byggnation.

Genom att skriva under denna petition, visar Du att Du är en av de som vill att åkermarken kring HamraGård skall bevaras och användas som jordbruksmark. Du visar ditt stöd för lokalmat och tycker att Bovieran kan byggas på annan mark.

Alla namn kommer att lämnas över till ansvariga i Kungsbacka kommun.

Genom att underteckna godkänner jag att Camilla Sten lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.