Stoppa sköldkörtelskandalen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa sköldkörtelskandalen.


Gäst

#1

2013-11-11 09:14

Det är HÖG TID att läkarkåren vaknar och inser vad som krävs!

Gäst

#2

2013-11-11 09:19

håber det vil lykkes jer at komme igennem med jeres ønske - alle vi skandinaver skal kæmpe sammen så vi får den rette hjælp - alt det bedste til jer alle :0)

Gäst

#3

2013-11-11 09:27

Många är sjukskrivna år efter år fast det finns bot ?
Jag var sängbunden i 8 månader och till slut döende innan jag fick Lio. Fick dock detta av vården: Ultraljud på hjärtat, Skiktröntgen på lungor och buk, Annan röntgen, Nuclear röntgen, ekg ca 10 ggr, säkert 500 blodprover, Psykolog, Hjärtläkare, vc läkare, 5 Endokrinologer, ca 10 Akutläkare,Hemostasläkare, 3 d på Hjärt/ arytmiakuten, 3 ambulanstransporter, Plats på olika avdelningar x flera, ...och allt jag behövde var en burk Lio för 120Kr ...Skandal är just vad det är! I dessa tider när man ska spara överallt så undrar man hur mycket alla mina undersökningar kostade när vården kunde ha gett mig en burk Lio ...men nehedå, Läkarna skrattade och sa att jag skulle bli sjuk av det ...men jag blev frisk av det så vad är kompetensen hos våra läkare ?


Gäst

#4

2013-11-11 09:56

Det är av yttersta vikt att vi får rätt vård direkt så slipper vi långa sjukskrivningar och ytterligare slitage på våra kroppar. Hade mitt kortisol testats innan Levaxinbehandling skulle det redan då visat sig att Levaxin inte skulle funka. Jag skulle sluppit dåliga levervärden månader av plågor och lång sjukskrivning. Gör en grundlig undersökning först och spar tid och pengar! Låt patienter få prova liothyronin om de vill och inte blir återställda på enbart Levaxin. En diabetessjuka insulinbehandlande patient styr själv över insulinintag efter vad de äter, på samma sätt måste vi få styra hur mycket och vilken medicin vi sköldkörtelsjuka behöver utifrån vår egen vardag. Mer fysisk aktivitet kallare klimat etc kan kräva olika mycket medicin vid olika årstider och tidpunkter i livet, lär vi oss tolka vår kropp kan vi lära oss rätt medicinering utan provtagning. Alla patienter är olika men vi vill alla bli friska så ge oss bra förutsättningar genom att låta oss testa de mediciner som finns: Levaxin, Liothyronin, eller naturligt sköldkörtelhormon, eller en kombination av flera!

Gäst

#5

2013-11-11 10:19

Ett decennium av mitt liv är helt bortkastat på grund av en så handikappande sjukdom att jag bara hade ork till att försöka överleva- först beroende på minst 4 års försenad diagnos och därefter 6 år med icke-fungerande Levaxinbehandling. 2009 fick jag på egen begäran pröva först Liothyronin och därefter hade jag den stora turen att få licens på Naturligt sköldkörtelhormon- och min hjärna började fungera igen! Nu kan jag köra bil, gå in i en affär och handla, delta i sådant som kalas- och har dessutom 25% arbetsförmåga!!! Hade jag fått rätt behandling från början så hade jag nog kunnat bli så mycket bättre, men jag är nöjd med att jag nu orkar leva igen. Det finns så många andra som ännu inte fått rätt hjälp- så sköldkörtelvården borde ses över NU!


Gäst

#6

2013-11-11 10:38

All förändring av sködkörtelsjukas behandling kan bara bli till det bättre...

Gäst

#7

2013-11-11 11:36

.

Gäst

#8

2013-11-11 11:44

Mer förståelse o kunskap o insikt från läkare för sjukdomen
Gäst

#9

2013-11-11 12:23

Anser att vi alla ska kunna få tillgång till Lio och NDT om vi vill ha det - det är min kropp och om jag vill prova för att må bättre så ska jag få det!

Gäst

#10

2013-11-11 12:25

Bra att ngn tar tag i det!
Susanne

#11

2013-11-11 12:56

Skandal att vi ska behöva må så här. Från 15 års ålder, nu är jag 51. Tänk om jag hade fått hjälp i tid med mediciner då hade min livskvalitet varit så mycket bättre!!!!

Gäst

#12

2013-11-11 13:10

Vi behöver hjälp NU !!

Gäst

#13

2013-11-11 13:11

Bra att andra får upp ögonen av denna dolda sjukdom

Gäst

#14

2013-11-11 13:19

Jag har en syster 51 år som har för hög sköldkörtelproduktion. När hon är hyperaktiv, så tycker hon att hon hinner göra mycket. Hon är ej opererad utan har fått radioaktivt jod för att ta bort sköldkörtelproduktionen och därefter insatt på Levaxin - hon har även prövat annan medicinering än Levaxin. Det är bara det att eftersom hon är van att vara hyperaktiv så mår hon dåligt då blodvärdena är bra - vi har pratat om detta men ingen läkare är medveten om att det kan bli så här. Jag har en man som äter hjärtmedicin och med den medicineringen kan pulsen inte bli högre än 68 - även om han anstränger sig. Det innebär att han i början blev jätteflåsig och kände sig dålig så fort han ansträngde sig det minsta. Jag tänker att det kan vara samma sak också med behandling av sköldkörteln. Min syster känner sig trött och orkeslös, samt att hon ibland får problem med andingen - andnöd. Jag vet inte om andnöd är vanligt vid sköldkörtelproblematik eller om detta är panikångest???? Hon har också fått diagnos ADHD vid 50 års ålder och får Conserta för sin ADHD - den medicinen tycker hon fungerar bra - men frågan är hur det går ihop med sköldkörtelbehandlingen. Metabol-läkaran skyller på Consertan och neuropsykiatrikern skyller på sköldkörtelmedicineringen. Ingen läkare är kapabel att ta ett helhetsansvar.

Gäst

#15

2013-11-11 15:08

Hoppas på hjälp jag har inget liv längre

Gäst

#16

2013-11-11 15:12

Tycker det är bra att det här problemet belyses så fler kan få rätt hjälp!

Gäst

#17

2013-11-11 15:15

Nu får det vara slut på allas lidande! Skärpning sjukvården! Ni måste ta oss på allvar, detta är inte klokt,

Gäst

#18

2013-11-11 15:22

Jag har själv blivit felbehandlad i vården på grund av bristande kunskap kring behandling och symptom.

Gäst

#19

2013-11-11 15:39

Det är starkt och mycket bra gjort att ni sätter igång detta, det är ju löjligt att inte läkarna vill uppgradera sin status inom detta område.
De kanske själva borde kolla upp sina binjurar, för om de inte fungerar som de ska så blir man ju helt likgiltig. Det verkar ju vara så för läkarna eller är det högmodet som kommer fram för att de inte kan och vägrar erkänna detta inför oss!
De flesta med sköldkörtelproblem kan det mesta vid det här laget, för de har verkligen läst på om detta...:-)
Ninni

#20

2013-11-11 15:50

Tack så otroligt mycket för detta initiativ! Jag vill ha mitt liv tillbaka.
Diagnos Hashimoto

#21

2013-11-11 16:15

Jag fick vänta 6 år på min diagnos, Hypotyreos. Varför? Därför att läkarna är okunniga, ger felaktiga diagnoser och skriver ut antidepressiva istället för att uppdatera sina kunskaper om sköldkörtelsjukdom. Sköldkörtelvården i Sverige är som att gå tillbaka till 1800-talet. Kan det möjligtvis bero på att 90% av dem sköldkörtelsjuka är kvinnor? Det måste bli en förändring nu!


Gäst

#22

2013-11-11 17:16

Vi behöver frihet att få välja ¨själv vad för medicin vi skall använda.

Gäst

#23

2013-11-11 17:31

Spelar ingen roll om man är 30 eller 50 de tar en inte riktigt på allvar känns det som.

Gäst

#24

2013-11-11 17:36

Hoppas det gör nytta för det är helt sanslöst
Nadja Öström
Ansvarig för denna petition

#25 Re:

2013-11-11 20:08

#1: - Ja, det är verkligen hög tid! Det måste hända något!!!!