Protestera mot Soc behandling mot folk med Aspergers


Gäst

#1

2015-10-13 09:05

soc borde icke få ha med AS att göra överhuvudtaget...

Gäst

#2

2015-10-13 09:30

Jag skrev för jag ha själv ett funktionshinder o soc tog mina barn i från mig på soc lögner jag som alla andra kämpar få hem barnen vi får stötta varandra

Gäst

#3

2015-10-13 09:32

Soc sluta förstöra för barn o familjer hjälp dom o ge dom stöd o hjälp I hemmet

Gäst

#4

2015-10-13 09:35

Hjälp oss med funktionshinder ge oss föräldrar o barn stöd hjälp i hemmet i stället för att sno våta barn

Gäst

#5

2015-10-13 10:42

Jag blev diagnosticerad med "Autistiska Drag" år 2006 (alltså att jag uppfyllde endast vissa symptom av diagnosen asperger, det krävdes sex kriterier för diagnosen asperger och jag uppfyllde enligt BUP tre av dessa) men trots detta så skrev vuxenpsykiatrin att jag led av aspergers syndrom.

Det tog flera år att få dem att utreda mig på nytt och det var först 2012 som de skrev "Autistiska Drag" igen. Innan dess hade ett flertal diskriminerande utlåtanden och beslut tagits och fattats. Jag blev placerad under förvaltarskap med diagnosen som grund och även boendestöd tvingades på mig, då i form av ett mobilt team. Detta med start vid flytten hemifrån år 2009!

Jag bemöttes av fördomar allt sedan utredningen på barnpsyk våren år 2006, då de där människorna på SOC inte kunde hålla käften och gick runt och sa till andra ungdomar att "bry er inte om honom, han lider av en psykisk störning" osv. Med andra ord att de spred rykten kring att jag ansågs avvikande och sket i sekretessen.

SOC lät mig även se filmer på "aspergare" och försökte sedan påtala att jag hade samma problem som de i filmen, trots att jag inte kände igen mig över huvud taget. Det finns massor av fördomar mot folk med diagnoser så som asperger, autistiska drag, autism eller ADHD och man får en sämre livskvalité efter att man tilldelats en diagnos.

Jag fick min när jag var 16 år i årskurs nio. Innan dess ansågs jag fullt normal. Barnpsyk skiter fullt ut i de riktiga problemen och letar diagnoser som svar på alla problem man hamnar i ute i samhället. Blir det bråk och konflikter så letar barnpsyk svaret i sin handbok för diagnoser. Det står i deras regelbok att man ska undvara att dela ut en diagnos ifall problemen eller konflikterna beror på livserfarenheter så som mobbning och rasism, men detta skiter de fullständigt i att kolla upp över huvud taget - de vill bara hitta en så enkel förklaring som möjligt och som innebär minsta möjliga ansvar för dem själva, man skyddar nämligen kommun och skola ifrån ansvarstagande genom att kleta diagnoser i ansiktet på offren och skylla på dem.. Då blir det dessa som får ta allt ansvar då skulden anses ligga hos dem och påhittade sociala problem!

SOC brukar döma en direkt de läst om en i BUP:s handlingar! De har inte förmågan att göra en ny objektiv bedömning utan dömer efter den bedömning BUP har gjort. Att man sedan haft ett vanligt liv och ansetts normal innan denna bedömning skiter dem i, och de låtsas som om man haft diagnos hela livet.

Diagnosen blir en ursäkt för att stereotypiskt döma och diskriminera en individ enligt en bestämd mall. Ifall Göran Andersson som haft en helt normal uppväxt tilldelas diagnosen asperger, så blir han jämställd med Erik Jönsson som haft klassassistent hela livet och gått på särskola - ifall denne också led av diagnosen asperger.

Asperger är någonting man skall ha lidit av hela livet. Men trots detta kan de sudda ut 16 år av normal historia och skriva i efterhand att man lider av asperger..

Gäst

#6

2015-10-13 11:06

För jag blir så förbannad när jag ser hur de behandlas..Jag vet det finns hjälp i hemmen att få om det skulle behövas..

Gäst

#7

2015-10-13 15:03

Ojoj, var ska jag börja. Efter ett gott och långt liv har jag fått diagnosen Aspergers, när två av mina barn påtvingades samma diagnos för att få hjälp i skolan. Problemet där var egentligen stökig klass och lärare utan auktoritet. Men...det här svaret fick jag från Riksförbundet Attention på en fråga: "Tack för ditt mail. Frågan om Socialtjänsten är ett hett ämne just nu och jag pratar alltför ofta med föräldrar som har liknande eller andra skrämmande berättelser om kontakten med socialtjänsten. Tyvärr är er berättelse inte unik, och det händer alltför ofta att de föräldrar som uttrycker ett behov av stöd istället ifrågasätts som föräldrar. Det ger inget förtroende för socialtjänstens arbete, tvärtom innebär det att rädslan för socialtjänsten ökar. Det här är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat, inte minst sedan jag läste juridik själv och ifrågasatte hur rättsosäker socialtjänstlagen är till sin utformning (enligt min uppfattning). På våren 2012 släppte vi en enkätundersökning som vi gjort bland några av våra medlemmar (läs gärna den: http://attention-riks.se/2012/02/det-holl-mig-vid-liv-enkat-om-omhandertagna-barn-2/) och troligen har vår påverkan, tillsammans med Autism- och Aspergerförbundets, gjort även politiken uppmärksam på att det finns uppenbara brister som behöver rättas till. " Någon här i landet är klantig och det är inte vi med vår funktionsnedsättning. Tack för initiativet till "skriv under"


Gäst

#8

2015-10-13 15:49

För jag har As (Aspergers!) och vet hur det är att bli illa behandlad av soc på grund av det tyvärr!

Gäst

#9

2015-10-13 16:14

En helt vansinnig historia jag upplevt. För många år sedan trodde jag själv att jag kanske hade Aspergers (vilket senare visade sig vara helt fel). De här självupplevda misstankarna kom i orätta händer och anmäldes till soc som nu hotade att ta min son , vilket jag tyckte var mycket märkligt eftersom någon psykiatrisk utredning som bekräftade min Aspergers helt saknades. Flera års terror startade nu där soc uppfann symtom på mitt påstådda handikapp. Mycket märklig känsla att plötsligt vara grovt handikappad och dessutom tydligen utvecklingsstörd (enligt deras utredning) när min tidigare historia var fläckfri och med flera års universitetsstudier. Inga psykiatripapper fanns överhuvudtaget om mig. Ingenting. Men nu var jag alltså allvarligt störd. I utredningen besktivs hur jag sitter och tittar mig omkring oförmögen att förstå vad samtalet omkring mig handlar om. 


Gäst

#10

2015-10-13 21:01

Har kompis som har asperger och missat sina barn

Gäst

#11 Re:

2015-10-13 22:57

#9: -  

 Helt sjukt, kände precis som dig trots att det i mitt fall funnits vanliga slagsmål i mitt bagage och av föräldrarna etablerad BUP-kontakt vilket innebar att det fanns journaler i mitt fall kring bråken i lågstadiet samt högstadiet. Men fortfarande samma känsla då min uppväxt varit helt normal och helt plötsligt hade man diagnoser, både autistiska drag och marginell retardation..

Detta med diagnoser utnyttjas av SOC och PSYK i Sverige och används på oetiska sätt. De har för stor trovärdighet och för mkt makt!!!


Gäst

#12

2015-10-14 06:04

I framtiden väntas fler födas med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och ändå utsätts denna grupp för mer och mer förtryck och förnedring i Sverige.

Gäst

#13

2015-10-15 09:25

har blivit väldigt kränkt av och genom soc å ljungby kommun å motarbetad nertalad etc i ca 15 års tid...
Mvh.
jonas freij

Gäst

#14

2015-11-30 07:58

För att det är fel att tvångsvårda människor med Asbergers och andra diagnoser, man bör istället lägga resurserna på förebyggande hjälpinsatser!

Gäst

#15

2016-08-12 17:19

Snälla, skriv även på denna nya petition här på skrivunder.com. , Kräva elevernas rätt till en offentlig försvarare. När mobbade elever ska ha rätt till att få ha en advokat eller offentlig försvarare mot mobbarna på skolmöten(inkl. skolanställda, socialanställda etc. som är ansvariga för allt det här), då bli mobbning också officiellt en rättssak och brottsligt.

Just nu i Sverige det är mobbningsoffer som brukar tvingas till möten och utredas (förtalas) av skolanställda och anmäls till socialen, om föräldrar anmäler kränkande elevens behandling. Och det resulterar ofta till LVU-barnens tvångsomhändertagande hemifrån, skolbyte och ännu mer mobbning, pga. kommunal samarbete, för alla kommunanställda måste ju hålla varandra om ryggen,oavsett.

Vi kräver:

Advokatsamfundet, Skolinspektionen och Regeringen måste göra sina insatser för att förbättra svenska skolan och öka elevernas rättsäkerhet, genom att besluta om att alla skolelever får åberopa rättshjälp och har rätt till en offentlig försvarare eller sin advokat på möten med alla skolanställda/socialtjänsten/övr.offentligt anställda!!