Bevara Vadstena Folkhögskolas musiklinje!

Musiklinjen vid Vadstena Folkhögskola hotas av nedläggning. Musiklinjen anses av många vara en av Sveriges bästa utbildningar för klassiska sångare och pianister. Genom åren har den utbildat otaliga sångare, pianister, kyrkomusiker och pedagoger som idag verkar professionellt i Sverige som utomlands.

Musiklinjen utgör en stark rekryteringsbas för landets musik- och operahögskolor och spelar således en betydande roll för många institutioner. Yttranden mot en nedläggning har bl. a. riktats från Kungliga Musikaliska Akademien, Vadstena-Akademien, Kungliga Musikhögskolan, Musikhögskolan i Malmö, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet, Operaakademiet i Köpenhamn, Operahögskolan i Stockholm, Norrlandsoperan, Folkoperan, Göteborgsoperan och Kungliga Operan.

Då kompetenta sångare, korister och pianister utgör en bärande del av Sveriges musikliv kommer detta komma att lida av en nedläggning. Musiklinjen är också betydelsefull på lokal nivå, vilket har fått Vadstena kommun samt företrädare för regionens musikliv att reagera. Vadstena Folkhögskola har tillsatt en utredningsgrupp som ska komma med svar den 15 februari.

Det är alltså av yttersta vikt att ni skriver på senast den 12 februari för att underskrifterna ska inkomma i tid.

Obs! Har du/ni en betydande ställning eller inflytande i musiksverige och kan tänka dig/er att bidra med ett yttrande är du/ni välkommna att kontakta petitionsförfattaren. Vi behöver all hjälp vi kan få!

Foto: Annette Sandberg

Genom att underteckna godkänner jag att Elin Adler lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.